خط مهندسی
مجله ی آنلاین مهندسی

تکنولوژی های جدید در پزشکی

0 6,002

ابداعات جدید و اختراعات نوین روز به روز افزایش می‌یابند و جامعه پزشکی نیز از این اختراعات و تجهیزات مدرن بی نصیب نمانده است. داروهای چاپی سه بعدی، ایملنت‌های RIFD ، خالکوبی‌های دیجیتالی و … تنها بخشی از تجیهزاتی هستند که اخیرا به کمک علم پزشکی آمده‌اند. مجله اینترنتی ایده آل مگ امروز به معرفی برخی از تکنولوژی های جدید پزشکی پرداخته است که به نوعی آینده این علم را خواهند ساخت. البته معرفی و بررسی تمام این تجهیزات بدون شک با یک مقاله میسر نخواهد شد. بنابراین سعی شده است در این مطلب بهترین و جذاب‌ترین تکنولوژی‌ها معرفی شوند. با ما همراه باشید:

واقعیت مختلط راههای جدیدی را برای آموزش پزشکی باز می کند

واقعیت مختلط و واقعیت افزوده در پزشکی

واقعیت مجازی، تکمبل شده و مختلط همگی فناوری‌هایی هستند که دنیای جدیدی را پیش روی حس‌های انسان قرار می‌دهند. در ابتدا اینگونه به نظر می‌رسد که این فناوری‌ها آنچنان تفاوتی با یکدیگر ندارند؛ اما چگونگی استفاده از این تکنولوژی‌ها می‌تواند باعث بروز اختلافاتی شگرف در نتایج آن‌ها شود. در حالی که AR یا واقعیت تکمیل شده به کاربران اجازه می دهد دنیای واقعی را ببینند و اطلاعات دیجیتالی را بر روی محیط موجود پروژه ریزی کنند، VR همه چیز دیگر را بطور کامل خاموش می‌کند و یک شبیه سازی کامل را ارائه می‌دهد. این در حالی است که واقعیت مختلط قادر است ضمن ارائه اطلاعات در داخل ، با جهان نیز ارتباط برقرار کند.

بنابراین AR یا واقعیت افزوده می‌تواند توسط جراحان برای ارائه اطلاعات حیاتی برای نجات زندگی افراد به کار گرفته شود. از VR در علم روانشناسی و برای درمان کامل فوبیا استفاده خواهد شد و واقعیت مختلط می‌تواند انقلابی در زمینه آموزش‌های پزشکی ایجاد نماید. به عنوان مثال، Microsoft HoloLens راه‌ای جدیدی را برای آموزش پزشکی باز می‌کند زیرا می‌تواند بدن انسان را در اندازه کامل خود در مقابل دانشجویان پزشکی طراحی کند. بنابراین اندام‌ها، رگ‌ها یا استخوان‌ها به صورت دقیق در ۳D قابل مشاهده خواهند بود  و متخصصان پزشکی آینده قادر خواهند بود شکل آنها را تجزیه و تحلیل کنند.

رابط‌های مغز و رایانه امیدهای جدیدی را برای بیماران قطع نخاعی ایجاد می کنند

رابط مغز با کامپیوتر

اخیرا تحقیقات زیادی در زمینه رابط‌های مغز و رایانه ( BCI ) صورت گرفته‌اند. یک تراشه شبکیه را تصور کنید که به شما بینایی کامل یا امکان دیدن در تاریکی را می‌دهد. همچنین به کمک یک حلزون بتوانید تمام صداهای موجود را بشنوید . می‌اتونید تصور کنید که تنها با اندیشه و فکر خود وارد یک کامپیوتر شده و با ارسال موج‌های مغزی لازم یک کامپیوتر را کنترل کنید ؟ اکنون به این بیندیشید که این سیگنال‌ها می‌توانند وارد مغز انسان شده و کنترل برخی از فعالیت‌های مغز را در دست بگیرند. این اتفاق می‌تواند انقلابی در زمینه بهبود افراد فلج ایجاد کند.

این ایمپلنت برای مبتلایان به پارکینسون، پالسهای الکتریکی را به عمق مغز می‌فرستد و برخی از مسیرهای کنترل موتور را فعال می‌کند. اگر خیلی خوشبینانه به این تکنولوژی نگاه کنیم می‌توانیم امیدوار باشیم که در آینده از طریق ارسال سیگنا‌های الکتریکی که توسط یک کامپیوتر ترجمه می‌شوند؛ برخی از حرکات بیماران قطع نخاع را برگردانیم. این فناوری اخیرا بر روی یک فرد ۳۰ ساله که به طور کامل فلج شده بود؛ آزمایش شد و فرد مذکور توانست برخی از اندام‌های خود را حرکت دهد.

داروهای چاپ سه بعدی به شکل دایناسور برای کودکان

داروهای چاپ سه بعدی شده

اگر امروزه اسلحه‌ها، میله‌های شکلاتی و حتی کل فضای یک خانه را می‌توان به صورت سه بعدی طراحی کرد و سیستم بیوتکنولوژی در تلاش برای ایجاد سه بعدی سلول‌های زنده می‌باشد؛ چرا باید از ساخت داروهای سه بعدی شگفت زده شویم ؟ در سال ۲۱۰۵ یک داروی سرع به نام Spritam تایید شد که توسط پرینترهای سه بعدی و به صورت لایه لایه چاپ می‌شد. این دارو بسیار سریع‌تر از قرص‌های معمولی حل می‌شد.

در ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ دیلی میل گزارش داد که دانشمندان در شهر لندن در حال طراحی داروهای سه بعدی به شکل‌های عجیب و غریب مانند دایناسورها هستند. این کار برای بهتر پذیرفتن دارو توسط کودکان انجام می‌گرفت. در حال حاضر دانشمندان امیدوار هستند که داروهای چاپی و سه بعدی در طول ۱۰ الی ۱۵ سال آینده بتوانند وارد بازارهای جهانی شوند.

فن آوری های جدید بیماری های جدیدی را به همراه می آورد ؟

با توجه به توسعه فناوری همیشه خطر بروز بیماری‌ها و شرایط ناشناخته وجود دارد. انواع جدید بیماری‌ها ممکن است به دلیل استفاده بیش از حد از راه حل‌های واقعیت مجازی ، کنسول‌های ویدئویی یا تلفن‌های هوشمند شکل بگیرند. به عنوان مثال می‌توان به اختلال استرس پس از سانحه مجازی (V-PTSD) اشاره کرد که ممکن است این بیماری  برای گیمرهایی باشد که در نبردهای مجازی بزرگی با ماسک‌های VR (مانند Call of Duty) شرکت می‌کنند (مانند Call of Duty) و علائم مشابهی را مانند آن دسته از سربازانی که در جنگ‌های واقعی جنگیدند تجربه می‌کنند. همچنین اخیرا ثابت شده است که انجام بازی‌های سه بعدی به شکل قابل ملاحظه‌ای خطر ایجاد تشنج در افراد مبتلا به صرع را افزایش می‌دهند.

اما یکی از عجیب‌ترین بیماری‌هایی که در سال‌های آینده در جهان فراگیر خوهد شد، بیماری ” متن گردن ” خواهد بود. این بیماری به دلیل استفاده بیش از حد از تلفن همراه و خم کردن بیش از اندازه گردن رو به پایین در جوامع بشری شکل خواهد گرفت و افراد بسیاری را نیز مبتلا خواهد کرد.

غذای مصنوعی به عنوان امید در برابر کمبود مواد غذایی

چای مصنوعی؟ گوشت آزمایشگاهی؟ شیر مصنوعی؟ فیلم های علمی تخیلی مانند Matrix ، Star Trek یا راهنمای Hitchhiker برای کهکشان، نگاهی اجمالی به آینده غذایی افراد جهان انداخته‌اند. ایده‌های خلاقانه‌ای که در زمینه تولید غذای مصنوعی مطرح شده‌اند؛ ما را به تامین غذا و غلبه بر اتمام منابع غذایی امیدوار کرده است. به عنوان مثال محققان پروژه گوشت گاو، سلولهای عضلانی را از شانه یک گاو خارج کرده و سلول‌ها را با یک ترکیب مواد مغذی در یک ظرف پتری تغذیه می‌کنند و سپس آنها را به بافت ماهیچه تبدیل می‌کنند.

از چند سلول شروع کننده می‌توان مقادیر زیادی گوشت دریافت کرد. شرکت مستقر در هلند اولین همبرگر خود را در سال ۲۰۱۳ در لندن معرفی کرد و آنها قول داده اند که گوشت گاو مصنوعی را در عرض ۳-۴ سال آینده به تولید انبوه برسانند.علاوه بر این محققان علوم تغذیه در حال ساخت گوشت مرغ از سلول‌های بنیادی و حتی گوشت مصنوعی ماهی می‌باشند که اگر به تولید انبوه برسند؛ دیگر کسی نگران حقوق حیوانات و البته کمبود منابع گوشت سفید نخواهد بود.

صدا به عنوان ابزار تشخیصی و پشتیبانی پزشکی

محققان و متخصصان پزشکی در سال‌های گذشته متوجه شده اند که راه حل پ‌های مبتنی بر صدا چگونه می‌توانند در مراقبت های بهداشتی اثبات شوند. دانشمندان دریافته‌اند که صدای یک بیمار می‌تواند به راحتی بیانگر وضعیت سلامتی و بیماری‌های او باشد. در آینده‌ای نزدیگ پزشکان می‌توانند از روی صدای افراد، آن‌ها را ویزیت و معالجه نمایند. اخیرا چند شرکت پزشکی در این زمینه به نتایج امیدوار کننده‌ای رسیده‌اند و البته انتظار می‌رود که در آینده‌ای نزدیک موفیت‌های بیشتری نیز در این زمینه حاصل شوند.

صدای مبتنی بر هوش مصنوعی به فناوری‌های پزشکی نویدهای مثبتی می دهد پزشک و بیمار می توانند صحبت کنند در حالی که یک دستیار صوتی گوش می دهد و متن تفسیر شده را در ستون های مربوطه در EHR ها قرار می دهد. این چیزی است که انتظار داریم در آینده‌ای نزدیک رخ دهد.

فناوری نانو درمان های فوق العاده هدفمندی را به همراه دارد

فناوری نانو

ما در طلوع عصر نانوپزشکی زندگی می‌کنیم. نانوذرات و نانوابزارها به زودی به عنوان سیستم‌های دقیق تحویل دارو ، ابزارهای درمانی سرطان یا جراحان کوچک عمل خواهند کرد. به عنوان مثال  محققان موسسه Max Planck در حال آزمایش ربات هایی با اندازه بسیار کوچک – کوچکتر از میلی متر – هستند که به معنای واقعی کلمه در مایعات بدن شنا می کنند. و می تواند برای پخش دارو در بدن و سایر اقدامات درمانی به روشی بسیار هدفمند مورد استفاده قرار گیرند.

اگرچه اکنون برای ما قابل تصور نیست؛ اما این تجهیزات در آینده‌‌ای بسیار نزدیک می‌توانند بعد از بلع دارو وارد بدن شده و مراحل هضم و اثرگذاری دارو را دنبال کنند. در سال ۲۰۱۵ اولین دارو به همراه یک حسگر قابل نصب کشف شده و به زودی وارد مرحله تولید انبوه خواهد شد. می‌تونید تصور کنید که در آینده نزدیک می‌توانید با داروی خود ارتباط برقرا کرده و نحوه اثر گذاری آن را در بدن خود مشاهده نمایید ؟

سخن پایانی

آنچه مشخص است بعض از مواردی که در این مقاله ذکر شدند؛ ممکن است مقداری برای ما سنگین بوده و نتوانیم به راحتی آن‌ها را بپذیریم. اما به طور قطع این تکنولوژِی‌ها به زودی علم پزشکی را در سراسر جهان متحول کرده و انقلابی عظیم را در این زمینه رهبری خواهند کرد. به عنوان مثال در آینده‌ای نزدیک و با پیشرفت تکنولوژی پزشکی، دیگر خبری از فلجی کامل نخواهد بود و بیمار حتی بعد از قطع نخاع کامل نیز می‌تواند به زندگی برگردد. این فوق‌العاده نیست ؟

علاوه بر این یکی از مواردی که شدیدا حامیان حیوانات را نگران و عصبانی کرده است؛ آزمایش داروهای جدید بر روی حیوانات است که در آینده‌ای نزدیک و با پیشرفت آزمایش‌گاه‌ها این مساله نیز به طور کامل رفع خواهد شد.

برای مطالعه بیشتر درباره تکنولوژی و کاربرد آن در پزشکی مطالعه این مقاله به زبان انگلیسی را به شما توصیه میکنیم

 

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.