خط مهندسی
مجله ی آنلاین مهندسی

مزایا و معایب انرژی خورشیدی

0 69,528

انرژی خورشیدی در ادامه حیات بشر تأثیر می‌گذارد و کاهش و افزایش آن در هر دو صورت منجر به نابودی و انقراض موجودات روی کره زمین می‌شود. البته امروزه پیشرفت تکنولوژی انسان را به سمت بکارگیری این انرژی رایگان ترغیب می‌کند. مزایا و معایب انرژی خورشیدی موضوعی است که باید پیش از تصمیم به خرید پنل های خورشیدی از آن آگاه شویم.

حتما با تبلیغاتی که در فضاهای مختلف در خصوص مزایا و معایب انرژی خورشیدی می‌شود، رو به رو شده‌اید. شاید حتی تصمیم به خرید و نصب پنل‌های خورشید گرفته باشید.

لطفا کمی دست نگه دارید؛ بهتر است ابتدا از جوانب این کار آگاه شوید و بدانید که آیا این پنل‌ها برای شما خطراتی را به دنبال نخواهد داشت و چه نیازهایی را برطرف می‌کند.

به منظور نتیجه‌گیری، این مقاله را به طور کامل مطالعه کرده و سپس با آگاهی از مزایا و معایب انرژی خورشیدی تصمیم بگیرید.

مزایا و معایب انرژی خورشیدی را بشناسید

جالب است بدانید که انرژی خورشید  تنها در یک ساعت، قادر به برآورده کردن نیازهای انرژی کل جهان به مدت یکسال است. بنابراین جای هیچ شکی باقی نیست که خورشید از منابع انرژی قدرتمند طبیعی به شمار می‌رود. پنل‌های خورشیدی در جمع‌آوری بخش کوچکی از این انرژی به کمک انسان‌ها آمده‌اند.

ولی انتقاد برخی بر عدم عملکرد مناسب و قیمت گزاف آن‌ها همواره از زبان برخی افراد شنیده می‌شود. در حالی که استفاده‌ی این انرژی از آلودگی‌های محیط زیست که ناشی از بکارگیری سوخت‌های فسیلی است، جلوگیری می‌کند. همچنین در کاهش هزینه‌های اقتصادی اثر قابل توجهی می‌گذارد.

با در نظر گرفتن افزایش روز به روز حامل‌های انرژی، پنل‌های خورشیدی بیشتر از گذشته به منبع اصلی تولید انرژی در خانواده‌ها تبدیل شده است. این مسئله باعث ایجاد بازارهای رقابتی نیز می‌شود. با این حال فرقی نمی‌کند که چه منبع انرژی را انتخاب کنید به منظور درک بهتر، در ادامه مطالب به بیان مزایا و معایب انرژی خورشیدی پرداخته می‌شود.

مزایای انرژی خورشیدی چیست؟

مزایای انرژی خورشیدی

خورشید منبع انرژی تجدید پذیر

طبق نظریه دانشمندان نور خورشید حداقل تا ۵ میلیارد سال دیگر که مرگ خورشید رخ دهد در دسترس خواهد بود. بنابراین از بین تمام مزیت‌هایی که قرار است به آنها اشاره شود مهمترین علت تجدید پذیر بودن آن است.

 این انرژی در تمام دنیا در دسترس بشر قرار دارد و حداقل به این زودی هرچقدر هم که استفاده شود تمامی ندارد. تجدید پذیر بودن این انرژی و احتمال مرگ خورشید شاید از مزایا و معایب انرژی خورشیدی باشد.

کمتر پول قبض برق بدهید و بیشتر پس‌انداز کنید

انرژی خورشیدی که توسط پنل‌ها ایجاد می‌شود در کاهش هزینه‌ها تأثیر چشمگیری می‌گذارد. زیرا با نصب پنل، میزان مصرف انرژی به منظور گرم کردن آب یا روشنایی به حداقل خواهد رسید. همچنین در صورتی که به شبکه تولید و توزیع برق متصل باشید در ازای تولید اضافی انرژی الکتریکی پول می‌گیرید؛ یعنی صرفه‌جویی در هزینه و تبدیل شدن به یک نیروگاه تولید انرژی.

پس‌انداز شما به دلیل امکان فروش مازاد این انرژی بیشتر خواهد شد. در کشورهایی که مدت زمان زیادی تابش خورشید وجود دارد، این کار یکی از روش‌های سرمایه گذاری پر بازده و بلند مدت به شمار می‌رود.

همچنین در یک دهه گذشته هزینه نصب صفحات خورشیدی تا ۷۰ درصد کاهش یافته در حالی که هزینه نیازهای برق حدود ۵ درصد و شاید هم بیشتر افزایش یافته است. اگر شما به دنبال راهی به منظور کاهش هزینه‌های بخش انرژی خود هستید بهتر است اقدام به نصب و راه اندازی پنل‌های خورشیدی کنید.

به عنوان نمونه ساکنان کالیفرنیا با نصب این صفحات به طور میانگین قادر به پس‌انداز ۹۹۱۸۱ دلار در طول عمر خود خواهند بود. برخی از کشورها نیز با دادن تخفیف‌های مالیاتی ساکنان را به سمت استفاده از این ابزار سوق می‌دهند.

کاربردهای وسیع در مناطق دور افتاده

انرژی خورشیدی این امکان را فراهم می‌کند که از آن به منظور کاربردهای مختلفی استفاده شود. تولید برق فوتو ولتائیک و تولید گرما در مناطقی که به شبکه‌های معمول انرژی دسترسی ندارند، وجود دارد. همچنین در تقطیر آب جهت تولید آب آشامیدنی در میان کویر نیز انرژی خورشیدی نقش کاربردی خواهد داشت.

علاوه بر این به تازگی از پنل‌های خورشیدی در هنگام ساخت بناهای مسکونی و تجاری، مانند پنجره‌های خورشیدی شفاف، استفاده می‌شود.

در مناطق صحرایی مزایا و معایب انرژی خورشیدی با هم تلفیق می‌شوند. اما استفاده از این صفحات در این مناطق حتی جنبه درآمدزایی نیز خواهد داشت. زیرا با کمک آن قادر به راه اندازی وسایل برقی حتی در صورت عدم دسترسی به شبکه ملی توزیع برق هستند. خشک کردن میوه‌ها با انرژی خورشیدی و فروش آنها به بازارهای شهری به عنوان یک فرآیند اشتغال‌زایی در نظر گرفته می‌شود.

انرژی خورشیدی در مناطق دورافتاده

نگهداری آسان

سیستم‌های خورشیدی در اغلب شرایط نیاز به نگهداری خاصی ندارند و تنها با تمیز کردن چند بار در سال همچنان عملکردهای مفیدی خواهند داشت. البته شرکت‌های تخصصی با کمترین هزینه سرویس‌های مورد نیاز در زمینه نگهداری را ارائه می‌کنند. علاوه بر این اغلب شرکت‌های تولیدی پنل ضمانت ۲۰ تا ۲۵ ساله برای محصولات خود دارند.

این پنل‌ها هیچ قسمت متحرکی نداشته بنابراین امکان بروز سایش و پارگی در آنها به طور تقریبی غیر ممکن است. از بخش‌هایی که لازم است بعد از ۵ الی ۱۰ سال تعویض شوند، انورترها هستند. زیرا به طور مداوم به منظور تبدیل انرژی خورشید به برق و گرما فعالیت می‌کنند.

همچنین مواد دیگر تشکیل دهنده پنل‌های خورشیدی مانند کابل‌ها گاهی باید کنترل شوند که این ابزار عملکردی با بیشترین بازدهی را داشته باشد. با توجه به مطالبی که در این بخش به آن‌ها اشاره شد میزان هزینه‌های نگهداری و تعمیر در پنل‌های خورشیدی بسیار کم خواهد بود.

کاهش انتشار دی اکسید کربن

خورشید یک منبع تجدید ناپذیر است که به کاهش انتشار دی اکسید کربن کمک می‌کند و تأثیر انسان را بر آلودگی طبیعت کم می‌کند. این انرژی برخلاف سوخت‌های فسیلی مانند زغال سنگ و نفت به طور مستقیم منجر به انتشار آلاینده‌ها در هوا و آب نمی‌شود. حتی در مقایسه با انرژی هسته‌ای راه‌حلی ساده‌تر و با ریسک کمتری به منظور تولید انرژی است.

همچنین شاید استفاده از صفحات خورشیدی نوعی دوستی با طبیعت به شمار رود. زیرا با کاهش مصرف سوخت‌های فسیل به ذخیره سازی و حفظ منابع طبیعی برای آیندگان کمک می‌کند. علاوه بر این جلوگیری از آلودگی محیط زیست منجر به حفظ و بقای جانوران روی کره‌ی زمین می‌شود و حیات نوادگان بشر را آسان‌تر خواهد کرد.

بنابراین انتشار گازهای گلخانه‌ای که به دلیل استفاده از سوخت‌های معمول ایجاد می‌شوند به حداقل رسیده و از سرعت روند پدیده‌هایی مانند سوراخ شدن لایه اوزون و افزایش گرمای زمین که از نگرانی‌های محققان است، جلوگیری می‌کند.

خواندنی ها

افزایش ارزش خانه

شاید تا به حال به این موضوع توجه نکرده باشید که مطالعات نشان داده است نصب پنل‌های خورشیدی بر ارزش ملک اثر می‌گذارند. بنابراین یکی از مزایای انرژی خورشیدی شاید افزایش ارزش دارایی‌ها در زمان فروش خانه‌های مجهز به این صفحات است. هرچه میزان تولید این انرژی در خانه شما بیشتر باشد بهای ملک شما بیشتر خواهد شد.

تولید پنل‌های پیشرفته

فناوری‌های به کار رفته در این پنل‌ها به طور دائمی در حال پیشرفت هستند. با توجه به نوآوری‌های ایجاد شده در زمینه فیزیک کوانتوم و نانو، ورود سیستم‌های الکترونیکی خورشیدی به عرصه‌های دو تا سه برابر پیشرفته‌تر دور از انتظار نیست.

پنل های خورشیدی

معایب انرژی خورشیدی چیست؟

شاید فکر کنید انرژی خورشیدی معایبی نداشته باشد. در حالی که اینطور نیست. این منبع انرژی با وجود مزایای بسیار معایبی نیز دارد که در ادامه معرفی می‌کنیم.

هزینه‌های احتمالی بالا

هزینه‌های اولیه خرید سیستم‌های خورشیدی تقریبا زیاد است. این هزینه‌ها شامل خرید پنل، انورتر، باتری، سیم کشی‌ها و نصب آن می‌شوند. با این حال این فناوری در حال توسعه ممکن است در آینده با کمترین هزینه قابل اجرا باشد.

همچنین هزینه‌های مربوط به حامل‌های انرژی در برخی از کشورها آن قدر کم است که افراد تمایلی به استفاده از این پنل‌های خورشیدی نشان نمی‌دهند. به عنوان مثال هزینه‌های نصب این سیستم در هاوایی دو برابر بیشتر از نرخ متوسط برق است.

علاوه بر این در شهر لوئیزیانا در ایالات متحده میزان هزینه پرداختی بابت مصرف برق ۲۵ درصد پایین‌تر از میانگین ملی است. این مورد شاید از مزایا و معایب انرژی خورشیدی محسوب می‌شود.

 وابستگی به شرایط آب و هوایی

بازده پنل‌ها در روزهای ابری و بارانی کم ولی صفر نمی‌شود. عملکرد پربازده این صفحات به میزان تابش نور خورشید بستگی دارد. بنابراین شاید روزهای ابری تأثیر تقریبا قابل توجهی بر این سیستم‌ها داشته باشد.

البته نباید فرموش شود که این پنل‌ها در طول شب قادر به ذخیره سازی انرژی خورشیدی نیستند. استفاده از صفحات ترمودینامیکی در این شرایط کمک می‌کند که امکان استفاده از آب گرم در طول شب نیز فراهم شود.

همچنین شاخ و برگ درختان و برف مانع از تابش مستقیم نور خورشید شده و شدت آن را کاهش می‌دهد، به همین دلیل بر میزان انرژی خورشیدی تولید شده تأثیر می‌گذارند.

استفاده از انرژی خورشیدی

 گران بودن ذخیره سازی انرژی خورشیدی

هنگامی که انرژی تولید می‌شود باید به سرعت مورد استفاده قرار گیرد. ولی گاهی در شب‌ها و نبود نور خورشید می‌خواهید حمام کنید و به آب گرم نیاز دارید. در این شرایط راه حل بکارگیری باتری‌های بزرگ ذخیره انرژی هستند. ولی هزینه‌ی نسبتاً زیادی را باید برای خرید آنها پرداخت کنید. بنابراین بهترین پیشنهاد استفاده از انرژی خورشیدی در طول روز و استفاده از شبکه های انرژی معمولی در شب است.

البته به تازگی شرکت‌هایی مانند سونی، ال‌جی و BYD اقدام به تولید باتری‌های لیتیومی با قیمت مناسب مرده‌اند. باتری‌های لیتیومی ۱۳.۵ کیلو وات بر ساعت انرژی را در خود ذخیره می‌کنند به همین دلیل فرآیند ذخیره سازی را آسان‌تر می‌کنند.

همچنین پیشرفت مداوم فناوری باتری‌های ذخیره انرژی باعث می‌شود که محدودیتی در بهره‌مندی از این صفحات با ارزش ایجاد نشود.

 اشغال فضای زیاد

اگر می‌خواهید انرژی بیشتری تولید کنید به پنل‌های خورشیدی بیشتر نیاز خواهید داشت. این سیستم‌ها فضای زیادی را اشغال می‌کند، در حالی که سقف‌ها به اندازه کافی بزرگ نیستند. گزینه‌ی مناسب شاید نصب آنها در حیاط خانه به گونه‌ای که در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرند. اگر فضای کافی به منظور نصب تعداد زیادی از آنها برای شما وجود ندارد با تعداد کم نیز قادر به پاسخ گویی نیازهای خود هستید.

 در خانه‌هایی که بر سر در آن‌ها تخته‌های سنگی کار شده است، امکان نصب این صفحات با دشواری‌هایی همراه خواهد بود. علاوه بر این لوازم جانبی موجود در برخی پشت‌بام‌ها هزینه‌های کار گذاری آن‌ها را به دلیل سختی‌های خاص بیشتر می‌کند.

البته این موضوعات در دراز مدت حل خواهند شد و نباید به مانعی جهت استقبال افراد از این تکنولوژی تبدیل شود.

 تولید آلودگی

ایجاد آلودگی در این سیستم‌ها به مراتب کمتر از دیگر منابع تولید انرژی است. با این حال شاید انتشار گازهای گلخانه‌ای در زمان انتقال آنها به محل نصب توسط ماشین‌های حمل و نقل در آلودگی هوا تأثیر داشته باشد. همچنین در فرآیند تولید آنها ممکن است از مواد سمی و فرآوری شده استفاده شود که به طور غیر مستقیم بر پاکیزگی محیط زیست اثراتی بگذارد.

 غیر قابل حمل بودن

یکی از معایب نصب پنل‌های خورشیدی در هنگام جابه‌جایی خانه پیش می‌آید. زیرا انتقال این سیستم‌ها به خانه شما هزینه‌ای را تحمیل خواهد کرد. ولی اگر به ارزشی که به ملک شما در زمان خرید می‌دهد توجه کنید شاید این عیب قابل چشم‌پوشی باشد. همچنین در خانه‌های اجاره‌ای نیاز به دریافت مجوز از سوی مالک امری غیر قابل انکار است.

کلام آخر

بعد از بررسی مزایا و معایب انرژی خورشیدی در خصوص استفاده از انرژی و صفحات خورشیدی حتما برخی اقدامات را قبل از خرید انجام دهید.

پنل‌های خورشیدی در همه پشت‌بام‌ها ممکن است عملکرد کافی نداشته باشند. این صفحات مانند هر وسیله‌ای جهت بهره‌وری در خانه‌ها مزایای را ارائه می‌کنند که شامل ارتقا و کاهش نرخ قبض برق می‌شود.

خریداری و نصب پنل‌ها نوعی سرمایه گذاری به حساب می‌آید. شما به سرمایه‌گذاری کم‌خطر و پربازده قدم گذاشته‌اید؛ در حالی که شروع آن ممکن است کمی گران تمام شود.

کشورها برنامه‌هایی را به منظور ترغیب استفاده از انرژی‌های پاک اجرا می‌کنند. هدف آنها جلوگیری از هزینه‌های سنگین مربوط به سوخت‌های فسیلی و آلودگی محیط زیست است. امیدوار هستیم با بیان انواع مزایا و معایب انرژی خورشیدی به طور کافی شما را با این زمینه از تکنولوژی آشنا کرده باشیم.

 

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.