خط مهندسی
مجله ی آنلاین مهندسی

طراحی سیستم صوتی بر اساس چه مواردی است؟

0 3,379

طراحی سیستم صوتی از جمله پروژه‌هایی است که در نظر اول شاید خیلی ساده به نظر برسد، ولی باید بدانید که هر مکان سیستم منحصر به‌فرد خود را دارد و برای همه یک نصب مشابه کاربردی نیست. بنابراین باید نصب سیستم صوتی با دقت زیادی انجام شود.

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعاتی را درباره اصول طراحی سیستم صوتی با شما به اشتراک بگذاریم. همچنین فروشگاه آوازک را به شما معرفی کرده‌ایم تا با خرید بهترین تجهیزات و نصب آن‌ها، پروژه‌ای حرفه‌ای را برای شما رقم بزنند.

 

اصول طراحی سیستم صوتی

هنگام نصب سیستم صوتی، اولین کاری که باید انجام دهید این است که میکروفون های خود را با میکسر برای برنامه‌های مورد نیاز خود مطابقت دهید. همچنین اطمینان حاصل کنید که آمپلی فایر قدرت کافی را برای راه‌اندازی بلندگوها فراهم می‌کند. البته تنظیمات سیستم به نوع برنامه شما ربط دارد، ولی به طور کلی برای نصب سیستم باید نکات زیر را در نظر گرفت:

  • تعداد اتاق‌هایی که نیاز به پوشش دارند
  • اندازه هر اتاق و مواد موجود در اتاق برای صوتی
  • سطح سر و صدای محیط
  • از چه منابع ورودی استفاده خواهید کرد
  • چگونه می‌خواهید سیستم صوتی را کنترل کنید

 

تفاوت طراحی سیستم صوتی تجاری با سیستم خانگی

وقتی صحبت از سیستم صوت برای خانه می‌شود، معمولا به یاد سینمای خانگی می‌افتید. در این صورت باید به فکر یک صفحه نمایش عالی برای خانه خود باشید، بلندگوهایی را به کار ببرید که درست در نقطه مناسب قرار گرفته‌اند تا صدا به شکل حرفه‌ای به گوش شما برسد. این طراحی سیستم صوتی باعث می‌شود صدا شما را احاطه کند و به شما احساس غرق شدن در تجربه سرگرمی را بدهد.

حال گاهی اوقات یک مدیر عامل برای شرکت خود یا یک صاحب کافه برای سیستم صوتی کافی شاپ، مدل سینمای خانگی را تهیه می‌کند. ولی باید این را هم بداند که کاربری این مکان‌ها با خانه فرق دارد و باید سیستم متفاوتی را طراحی کنید تا نیازهای مردم را برآورده کند. در نتیجه شما باید مشخص کنید که مکان مورد نظرتان تجاری است یا خانگی، اگر هم خانگی نباشد باید بررسی کنید که چه نوع سیستمی بهترین نتیجه را خواهد داشت.

۴ قسمت اصلی یک سیستم صوتی عمومی

  1. منابع صوتی: مانند میکروفون، پخش کننده‌های موسیقی، تلویزیون و … .
  2. آمپلی فایر: برای تغذیه بلندگوها باید حداقل ۱ تقویت کننده داشته باشید.
  3. کنترل‌های صدا: شما می‌توانید یک کنترل برای حجم کلی سیستم، یا چند کنترل جداگانه برای هر منطقه و اتاق داشته باشید. یعنی در سیستم های صوتی قابلیت زون‌بندی وجود دارد.
  4. بلندگوها: انواع مختلفی از بلندگوها در بازار موجود هستند، شما باید از نوع مناسب و متناسب با محیطی که سیستم صوتی در آن نصب شده است، استفاده کنید. در بین این تجهیزات، انتخاب بلندگو از اهمیت زیادی برخوردار است و باید حسابی درباره آن تحقیق کنید. در ادامه بلندگوهایی که در سیستم صوتی ساختمان کاربرد دارند را برای شما شرح می‌دهیم.

 

بهترین بلندگوها برای سیستم صوتی

نوع بلندگوی مورد استفاده شما بستگی به محیطی دارد که بلندگوها را در آن نصب می‌کنید. در اینجا چند نمونه از انواع اصلی باندها و نحوه استفاده از آن‌ها آورده شده است:

 

  1. بلندگوهای دیواری / سقفی:

این بلندگوها در سوراخ‌هایی که در سقف یا دیوارهای گچی ایجاد شده‌اند، نصب می‌شوند. تنها قسمت‌های قابل مشاهده‌ی بلندگو که هنگام نصب آن‌ها را می‌بینید، سرپوش‌ها هستند. این نوع اسپیکر در اتاق‌هایی با ارتفاع معمولی خوب است. اسپیکرهایی که در داخل سقف قرار می‌گیرند، اصولا برای پخش موسیقی بهتر هستند. زیرا محفظه پشت آن‌ها طوری طراحی شده که نمی‌تواند صدا را با شدت بیشتری پخش کند. ولی برای موسیقی و پیجینگ بسیار عالی هستند و زیبایی بصری محیط را برهم نمی‌زنند.

البته هنگام نصب بلندگوها حتما باید با دقت مکان قرارگیری را انتخاب کنید. زیرا برای نصب آن‌ها بخشی از سقف سوراخ می‌شود و تغییر دادن مکان آن اصلا ساده نیست. در فروشگاه آوازک بهترین بلندگوها به فروش می‌رسند و ضمانت چندین ساله دارند. شما می‌توانید آن‌ها را در avazac.com مقایسه کنید و دست به خرید بزنید.

 

  1. بلندگوهای دکوراتیو:

همانطور که از اسم آن‌ها پیداست، ظاهری زیبا و دکوراتیو دارند و سپس به دیوار یا سقف پیچ می‌شوند. علاوه بر این، باندهای دکوراتیو برای دیوارهای سنگی یا دیوارهای آجری نمایان شده، عالی هستند. شما می‌توانید بلندگوهای ضد آب بخرید تا در برابر رطوبت هم مقاوم باشند. البته به این بستگی دارد که شما می‌خواهید آن را به کدام بخش از ساختمان وصل کنید. به علاوه، این بلندگوها قابلیت تغییر جهت خوبی دارند، بنابراین برای چرخاندن آن‌ها دیگر لازم نیست که ابزار را از دیوار بردارید. بلکه کافیست کمی آن را تکان دهید تا در تمام زوایا تغییر جهت بدهند.

  1. بلندگوهای آویز:

برخی از بلندگوها به شکل آویز هستند و اتفاقا جلوه‌های بصری خوبی را هم به وجود می‌آورند. این بلندگوها از بالا آویزان شده، دارای سطح صدای ثابتی هستند و در اتاق‌های بزرگ با سقف بلند کاربردهای فراوانی دارند.

 

آمپلی فایر باکیفیت

یکی دیگر از تجهیزات اصلی هر سیستم عمومی، آمپلی فایر است. به طور کلی سیگنال‌های صوتی در سطح استانداردی قرار ندارند و برای بهبود آن‌ها باید حتما از یک تقویت کننده استفاده کنید. آمپلی‌فایرها در توان‌های مختلفی به فروش می‌رسند و هر کدام برای بلندگو با توان خاصی کاربرد دارند. بنابراین به این موضوع دقت کنید و مشخصات روی جعبه را با هم مطابقت بدهید. به علاوه، برای هر بلندگو به آمپلی فایر جداگانه نیازی نیست. برخی از آن‌ها دارای چندین ورودی هستند و به طور همزمان از چند بلندگو پشتیبانی می‌کنند.

توجه به اندازه و آکوستیک محیط

اگر اتاق شما بزرگ است، شاید پخش صدا به مشکل بخورد و گاهی صدا آن‌طور که باید به گوش نرسد. زیرا با بالا رفتن اندازه، سر و صدای ناخواسته هم بیشتر می‌شود. صدا بسیار روان است، چیزهای متفاوتی در هر اتاق وجود دارند که صدا را جذب کرده و آن را منعکس می‌کنند. مثلا یک اتاقی که کف شیشه‌ای دارد صدا را نوعی جذب می‌کند، و اتاقی با اشیای چوبی هم صدا را به گونه‌ای دیگر منعکس می‌کند. در هر مکان بازتاب‌ها و فعل و انفعالات متفاوتی بین امواج صوتی دریافت می‌کنید. بنابراین شما نمی‌توانید یک سیستم صوتی مشابه در تمامی اتاق‌ها داشته باشید.

 

نصب سیستم صوتی

تولیدکنندگان و متخصصان معتبری وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا علاوه بر خرید محصولات صوتی، به بهترین صدا دست پیدا کنید. شما می‌توانید با کارشناسان آوازک در ارتباط باشید تا به شما درباره مشخصات محصولات اطلاعات بدهند که در کجا باید از چه لوازمی استفاده کنید. به علاوه، متخصصین ما در نصب تجهیزات صوتی، نورپردازی و امنیتی سابقه و تجربه درخشانی دارند و بهترین پروژه را برای شما فراهم می‌کنند. چنانچه برای طراحی سیستم صوتی نیاز به مشاوره دارید، همین حالا با شماره ۰۲۱۹۱۰۱۶۰۵۰ تماس بگیرید.

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.