خط مهندسی
مجله ی آنلاین مهندسی

نرم افزار های مهندسی مکانیک – ابزار‌های عمومی (بخش اول)

3 16,802

امروزه سبک زندگی همه‌ی ما به‌طور جدایی ناپذیری با دنیای دیجیتال و اینترنت گره خورده است. که شامل سخت افزار ها ، نرم افزار ها و اصطلاحات تخصصی مربوطشان می شود. مهندس ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و حتی می‌توان گفت به دلیل تکنولوژی و سرعت رشد بالا و همچنین حساسیت و اهمیت به روز بودن آن ، دنیای مهندسی بیش از دیگر زمینه ها به نرم افزار های تخصصی وابسته شده است.

به جرات میتوان گفت که برای هر دانشجو و یا فارغ التحصیل رشته ی مهندسی مکانیک ، یادگیری و تسلط بر نرم افزار های عمومی و تخصصی از نان شب واجب تر شده است.

از اینرو در این نوشته تلاش می‌کنیم تا شما را با مهم ترین و البته پرکاربرد ترین نرم افزار های مهندسی مکانیک در صنعت و دانشگاه های ایران آشنا کنیم.

 اول : نرم افزار های عمومی و اداری

نرم-افزار-مهندسی-آفیس

تعجب نکنید! همه ی دانشجوها در ابتدا سراغ یادگیری نرم افزار های تخصصی میروند در حالیه که در دنیایی که همه کار با کامپیوتر ها انجام می شود ، عدم تسلط بر نرم افزار های Office با بی سوادی تفاوت چندانی ندارد. درست مانند کسی که ۳۰ سال گذشته سواد خواندن و نوشتن نداشت.
البته به دلیل سادگی این نرم افزار ها ، یادگیری آن ها نیز دشوار نیست و با کمی برنامه ریزی و پشتکار می‌توانید به پرکاربرد ترین آنها که در زبانه های زیر تشریح شده است مسلط شوید.

از گزارش کار‌های دانشگاهی و اداری گرفته تا فنی و سازمانی ، شما به عنوان یک مهندس باید گزارش تهیه کنید ، دانسته ها و آموخته های خودر را ذخیره و بایگانی کنید، به سرپرست خود گزارش دهید و خیلی کار های دیگر را انجام دهید که در نهایت به نوشتن ختم می‌شوند.
نرم افزار ویرایشگر متن Microsoft Word قوی ترین و حرفه ای ترین گزینه‌‌ی پیش روی شماست و خبر خوب اینکه از فونت های فارسی نیز به خوبی پشتیانی می‌کند.
بلد نبودن ورد در دنیای امروز برابر با بی سوادی است ، چه برسد به این که مهندس هم باشید.

قابلیت های نرم افزار اکسل تقریباَ بی شمار است. از تهیه کردن جداول و نمودار های مختلف گرفته تا تحلیل های آماری و نظم دادن به کار ها.
همچنین اکسل برای مهندسین و مخصوصاَ مهندسین مکانیک ابزاری قدرتمند برای انجام محاسبات ، تحلیل داده های آزمایشگاهی و عددی ،  فرمول نویسی و حتی انجام متوالی محاسبات است.
با اینکه یادگیری اکسل نسبتاَ آسان است ، اکثر دانشجو ها یادگیری آن را پشت گوش می اندازند. توصیه میکنم حتماَ اکسل را در برنامه ی یادگیری خود بگنجانید.

واضح است که بهترین طرح ها ، بدون ارائه ای موفق به سرپرست ها و مدیران ، محکوم به شکست هستند و یا اصلاَ دیده نمی شوند. با گروهی شدن کار ها در دنیای امروز ، تسلط بر پاور پوینت تبدیل به ضرورت فضای دانشگاه ها و کسب و کار شده است.
کمتر کسی را پیدا میکنید که با پاورپوینت آشنایی نداشته باشد یا کاری انجام نداده باشد. لذا از توضیح بیشتر صرفنظر می‌کنیم.

 

دوم : نرم افزار های مهندسی ، نقشه کشی صنعتی

 

 Autodesk AutoCAD

نرم-افزار-مهندسی-اتوکد

نرم افزار اتوکد به عنوان ابزار اصلی نقشه کشی در جهان به خوبی شناخته شده است و رابطه ی جدایی ناپذیری با مهندسین عمران و معماری برقرار کرده است.
اما بر خلاف تصور ، نقشه کشی دو بعدی به وسیله اتوکد در مهندسی مکانیک و برق نیز بسیار کاربردی است. در بسیاری از صنایع ایران هنوز هم استفاده از نقشه کشی دو بعدی به جای طراحی سه بعدی مرسوم است.
نرم افزار اتوکد همچنین نسخه ی ویژه ای برای مهندسین مکانیک تدارک دیده  که AutoCAD Mechanical نام دارد و قابلیت نقشه کشی سه بعدی و بهینه سازی شده ای را برای مهندسین مکانیک فراهم کرده است.
ویژگی های کلیدی آن را در زیر مشاهده می کنید.

– یادگیری و کاربری سریع به دلیل وجود محیط آشنای نرم‌افزار اتوکد

– طراحی و مدل‌سازی انواع قطعات مکانیکی

– ایجاد ابعاد دقیق مدل‌های مکانیکی به‌صورت هوشمند

– دارای کتابخانه‌ای بیش از ۷۰۰هزار قطعات و قابلیت‌های استاندارد با امکان اضافه‌کردن قطعات سفارشی به آن

– امکان به‌روزرسانی و هماهنگ‌سازی قطعات با آخرین استانداردها

– امکان هم‌افزایی یا Synergy برای مهندسی مکانیک

– قابلیت تجزیه و تحلیل طرح

– برخورداری از امکانات تهیه‌ی پیش‌نویس، مستندسازی، حاشیه‌نویسی، گزارش‌دهی و اشتراک‌گذاری پروژه‌ها

– دارای بخش مرورگر محتوا جهت یافتن سریع محتوای مورد نیاز

– امکان جدید پشتیبانی از مدل‌های سه‌بعدی CAD

– هماهنگی با سایر برنامه‌های مجموعه‌ی اتوکد و نیز نرم‌افزارهای رایج طراحی مکانیک

اتوکد در دانشگاه اهمیت خود را همراه با درس « نقشه کشی صنعتی ۱» نشان می دهد. با وجود پیشرفت مدل سازی و نقشه کشی سه بعدی ، هنوز هم نقشه کشی دو بعدی جایگاه خود را در صنعت حفظ کرده است و فرمت اتوکد به فرمت رایجی در بین دفاتر مهندسی تبدیل شده است.

البته که مدلسازی سه بعدی نیز برای مهندس مکانیک یک ضرورت است و شما باید به خوبی به آن مسلط باشید. در مطالب آینده به نرم افزار های پیشرفته ی مدلسازی سه بعدی همچون SolidWorks و Catia  می‌پردازیم و آن ها را به دقت بررسی می‌کنیم.

تبریک می گویم. تا اینجا با ابزار های اصلی مهندسان مکانیک در هر گرایش و در هر کاربرد صنعتی و اداری آشنا شدید.‌

در حال حاضر در بسیاری از ردیف های شغلی ، با همین نرم افزار های اندک گفته شده ، مهندسین بسیاری مشغول کار و کسب درآمد هستند.
اما به راستی که مهارت های اداری و نقشه کشی صنعتی کافی نیست و یک مهندس باید توانایی طراحی و تحلیل داشته باشد.

در قسمت های بعدی با خط مهندسی همراه باشید تا به طراحی و تحلیل مهندسی به کمک کامپیوتر بپردازیم و پرکاربرد ترین نرم افزار های مرتبط با آن را بررسی کنیم.
جمع‌آوری و نگارش: خط مهندسی
منبع: خط مهندسی
3 نظرات
  1. داریوش خلیل آبادی می گوید

    درود
    عالی

    1. علی حاجی میر می گوید

      درود بر شما
      خوشحالم براتون مفید بوده

  2. Mohsen می گوید

    خیلی ممنون

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.