خط مهندسی
مجله ی آنلاین مهندسی

معرفی جامع مینی چیلر به همراه مزایا و معایب آن

0 1,054

یکی از تجهیزات پرکاربرد به عنوان سیستم تهویه مطبوع در فضاهای کوچک مانند آپارتمان مسکونی، اتاق های اداری، رستوران، کافه های کوچک و دستگاه های صنعتی، مینی چیلر است. شاید بپرسید تفاوت و مزیت آن نسبت به چلیر چیست؟ مینی چیلرها در واقع همانند چیلرهای هواخنکی کار می کنند که ظرفیت و ابعاد کوچکی داشته و پمپ و منبع انبساط، داخل آن ها جایگذاری شده است. هم چنین نصب آن نسبت به چیلر، هزینه کمتری در بر خواهد داشت.

البته سیستم های تهویه مطبوع امروزی، بسیار متنوع هستند که هر کدام شاخصه های خود را دارند. از جمله می توان به فن کویل، ایرواشر خانگی و داکت اسپیلت اشاره کرد. به عنوان مثال، ایرواشر آپارتمانی از دستگاه های جدیدی محسوب می شود که برای کاهش دما، فیلتر و افزایش رطوبت هوا مورد استفاده قرار می گیرد، اما برای مناطق شرجی اصلا مناسب نیست. مینی چیلر، محدودیتی در این زمینه نداشته و در تمام شرایط اقلیمی کاربرد دارد، زیرا در ساختار آن از کندانسور هوایی استفاده شده است.

مینی چیلر چیست؟

مینی چیلر، دستگاه سرد کننده ای است که در کنار فن کویل، به یک سیستم تهویه مطبوع سرمایشی تبدیل می شود. فرایند خنک سازی در آن به کمک سیکل تبرید تراکمی آب انجام می شود و این آب سرد را می توان به وسیله پمپ و لوله کشی، در تجهیزاتی مانند فن کویل استفاده نمود. ظرفیت برودتی مینی چیلر، کمتر از ۱۰ تن تبرید است.

آشنایی با نحوه عملکرد مینی چیلر

ساختار مینی چیلر از بخش هایی مانند اواپراتور، کندانسور، کمپرسور، تابلو برق، شیر انبساط، سنسور دمای آب و فیلتر تشکیل شده است و نحوه کار آن شامل مراحل زیر می باشد:

  1. متراکم سازی گاز مبرد توسط کمپرسور هواخنک مینی چیلر
  2. ورود گاز متراکم با فشار و حرارت بالا به کندانسور
  3. سرد شدن گاز توسط آب یا هوا و تبدیل آن به مایع
  4. کاهش دمای سیال با عبور از شیر انبساط
  5. تبخیر مایع مبرد به دلیل فشار کمتر اواپراتور نسبت به کندانسور
  6. خنک شدن آب سیستم تبرید داخل اواپراتور به دلیل از دست دادن حرارت
  7. گردش آب خنک در سیم پیچ فن کویل و واحد انتقال هوا
  8. بازگشت گاز تبخیر به کمپرسور و تکرار چرخه

مزایای مینی چیلر نسبت به سایر سیستم های تهویه

ویژگی های گوناگون مینی چیلر مانند یکپارچگی سیستم تهویه مطبوع، عدم نیاز به برج خنک کننده و استقلال واحدهای به کار رفته در آن باعث شده است روز به روز بر طرفدارانش افزوده شود. البته مزایای مینی چیلر به این موارد محدود نمی شود.

ابعاد کوچک

این دستگاه به دلیل فضای کمی که اشغال می کند، در قسمت های مختلف آپارتمان قابل نصب می باشد. هم چنین عملکرد آن به موتورخانه نیاز نداشته و کاربری منعطفی برای فضای باز دارد.

هزینه نصب و راه اندازی کمتر

مینی چیلر و فن کویل از طریق لوله های ساده به یکدیگر متصل می شوند که هزینه آن را نسبت به تجهیزاتی مانند داکت اسپلیت کاهش می دهد. زیرا در این سیستم ها از لوله مسی استفاده می شود. به علاوه، اتلاف حرارت در لوله های مسی بیشتر است و برای عایق بندی باید هزینه زیادی پرداخت، که در مینی چیلر این مشکل وجود ندارد.

کاهش اثرات زیست محیطی

میزان مایع مبرد در مینی چیلر، نسبت به اسپلیت کمتر بوده و اثرات مخرب کمتری بر طبیعت خواهد داشت. در اسپلیت مایع مبرد بین یونیت های داخلی و خارجی به گردش در می آید، ولی سیستم مینی چیلر آب سرد را از طریق پمپ به فن کویل ها منتقل می کند.

خواندنی ها

قابلیت لوله کشی برای مسیرهای طولانی

این مزیت باعث می شود به راحتی مینی چیلر را در مکانی مانند پشت بام نصب نمود و فضای داخلی خانه را به آن اختصاص نداد. اما در سایر سیستم های تهویه، با افزایش فاصله، راندمان تجهیزات پایین می آید.

استفاده از یک مینی چیلر مرکزی یا مجزا به دلخواه خود

با توجه به کارایی مورد نظر می توان از مینی چیلر مرکزی برای سرمایش یک فضای بزرگ و یکپارچه استفاده نمود یا برای هر واحد آپارتمانی، یک مینی چیلر مجزا نصب نمود. در نتیجه امکان تعیین مصرف انرژی به صورت تفکیک شده نیز وجود خواهد داشت.

امکان کنترل دقیق دما

برای هر فن کویل متصل به مینی چیلر، امکان تعیین دما به صورت جداگانه وجود دارد. این ویژگی مهم می تواند در صرفه جویی مصرف انرژی بسیار تاثیرگذار باشد. در نتیجه در یک واحد مسکونی اگر یک اتاق کارایی خاصی نداشته باشد، می توان سیستم سرمایش آن را خاموش نمود. هم چنین آسایش ساکنین خانه نیز بیشتر خواهد بود زیرا هر فرد می تواند دمای مناسب خود را برای اتاق تنظیم نماید.

اصطکاک، لرزش و صدای کمتر مینی چیلر

به دلیل استفاده از کمپرسور اسکروال در سیستم مینی چیلر، نویز و لرزش بسیار اندکی دارد. در نتیجه خنک سازی هوای داخل ساختمان، مزاحمتی برای ساکنین نخواهد داشت.

قابلیت نصب تجهیزات جانبی برای بهبود عملکرد آن

تجهیزاتی از جمله هیت پمپ برای استفاده از مینی چیلر در حالت گرمایشی و منبع انبساط، روی آن قابل نصب می باشد. در نتیجه کل سیستم تهویه مطبوع، به صورت یکپارچه و قابل حمل تبدیل می شود.

معایب دستگاه مینی چیلر

مینی چیلر با توجه به ویژگی هایی که دارد، ممکن است کاستی هایی داشته باشد که در انتخاب آن به عنوان سیستم تهویه مطبوع اثر بگذارد. از جمله این معایب می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عدم کارایی برای فضاهای بسیار بزرگ یا صنعتی
  • افزایش مصرف انرژی نسبت به چیلر با ظرفیت معادل
  • قیمت بالاتر نسبت به چلیر با ظرفیت معادل
  • آسیب پذیری بیشتر در برابر باران و برف

کلام آخر

با توجه به گسترش زندگی شهری و آپارتمانی، ساکنین آن برای داشتن دمای مطلوب، به سیستم های کوچک تهویه مطبوع نیاز دارند. اهمیت مصرف انرژی نیز در سالیان اخیر، همه را به استفاده از تجهیزات بهینه و دوست دار محیط زیست سوق داده است. معرفی جامع مینی چیلر به همراه مزایا و معایب آن نشان می دهد یکی از بهترین گزینه ها برای سرمایش ساختمان خواهد بود. این دستگاه در کنار فن کویل، امکان خنک سازی هوا تا دمای دلخواهتان را فراهم می نماید. نصب و راه اندازی آسان، هزینه مناسب، ابعاد کوچک و صدای کم، مینی چیلر را به یکی از تجهیزات پرفروش تهویه مطبوع تبدیل کرده است.

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.