خط مهندسی
مجله ی آنلاین مهندسی

انواع چوب برای کابینت آشپزخانه

0 1,458

آشپزخانه منطقه استحفاظی بانوان محسوب می شود که به ظاهر و زیبایی آن نیز بسیار اهمیت می دهند. کابینت یکی از مهم ترین بخش های هر آشپزخانه است که در دیزاین آن تاثیر بسزایی دارد. متریال مورد استفاده علاوه بر ظاهر، برای افزایش طول عمر مفید کابینت نیز اهمیت دارد. معمولا علاقه مندان به سبک های کلاسیک و روستیک جنس چوب را می پسندند. معرفی انواع چوب برای کابینت آشپزخانه، انتخاب را برای شما آسان خواهد کرد.

امروزه برای برش و ساخت کابینت های چوبی از دستگاه های پیشرفته لیزر چوب استفاده می کنند و روش های قدیمی دیگر منسوخ شده است. برش های تمیز،ایجاد کمترین پرتی و ضایعات، سرعت بالا و عدم نیاز به نیروی کار ماهر از مزایای استفاده از دستگاه برش لیزر چوب است. کابینت های چوبی می توانند با تمام سبک های دکوراسیون داخلی هماهنگ شوند و حس و حال خوبی به فضای داخل آشپزخانه می بخشند.

بهترین چوب برای ساخت کابینت آشپزخانه شیک

انتخاب نوع چوب مناسب برای کابینت آشپزخانه به عوامل مختلفی مانند دیزاین داخلی خانه، سلیقه شخصی، میزان استحکام، دوام و طول عمر مورد نظر بستگی دارد. بهترین چوب های موجود برای ساخت کابینت های خاص و زیبا در آشپزخانه معرفی می گردد.

کابینت آشپزخانه با چوب بلوط قرمز

بلوط قرمز، چوب بسیار مستحکم، با دوام و در عین حال نسبتا ارزان قیمت است. این چوب زیبا با طرح های متنوع در بازار موجود است. بلوط قرمز با رگه های برجسته از پرکاربردترین انواع چوب برای ساخت کابینت با دیزاین کلاسیک و سنتی محسوب می شود.

کابینت چوبی آشپزخانه با بلوط سفید

بلوط سفید نسبت به نوع قرمز آن، بادوام تر و قوی تر است. این چوب زیبا با طیف طلایی، رگه ‌های ظریف ‌تری دارد و اغلب برای کابینت‌ های سفارشی و ویژه مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از چوب افرا برای کابینت آشپزخانه

افرا، چوبی سخت است که با رگه های زیبا و رنگ روشنی که دارد، از چوب بلوط گران تر است. چوب درخت افرا یک انتخاب محبوب برای کابینت های نیمه سفارشی و سفارشی می باشد. از آن جایی که لکه ایجاد شده روی چوب افرا باقی می ماند، معمولا آن را با پوششی شفاف و طبیعی می پوشاننده می شود تا ظاهری زیبا و امروزی داشته و استحکام آن افزایش یابد.

کابینت آشپزخانه شیک با چوب درخت گردو

از چوب گردو بیشتر برای ساخت  جزیره آشپزخانه استفاده می شود. این چوب زیبا از نظر الگو و استحکام مشابه بلوط است ولی سبک تر از آن می باشد. چوب درخت گردو نیز می تواند لکه دار شود و مانند افرا یک پوشش شفاف روی آن قرار می دهند. غالبل از چوب گردو در سبک دکوراسیون روستیک استفاده می شود.

کابینت زیبا از چوب درخت گیلاس

یک انتخاب ویژه و عالی برای ساخت کابینت های مستحکم در آشپزخانه، استفاده از چوب گیلاس است که در برابر ضربه و آسیب مقاومت بسیار بالایی دارد. این چوب زیبا هم برای دیزاین های سنتی استفاده می شود و هم در دکوراسیون مدرن و امروزی کاربرد دارد. چوب صاف و رگه دار گیلاس، طیف رنگ زیبای قرمز تا قهوه ای و استحکام آن در برابر ضربه، آن را به یکی از پرطرفدارترین چوب ها دبرای کابینت آشپزخانه تبدیل کرده است.

کابینت آشپزخانه چوبی از درخت توس

توس چوبی بادوام و رگه دار است که رنگ تیره تری نسبت به افرا دارد. کابینت های ساخته شده با چوب درخت توس یا غان، بسیار زیبا هستند. با رنگ آمیزی این چوب می توان آن را شبیه به چوب گیلاس یا افرا کرد و با این ترفند ظاهر گران قیمت تری به کابینت آشپزخانه بخشید. استفاده از چوب درخت توس برای ساخت کابینت، ارزان و مقرون به صرفه خواهد بود.

کابینت چوبی آشپزخانه از درخت اش

چوب اش از نظر استحکام و دوام شبیه به بلوط است، اما رنگ روشن و شکل برجسته تری دارد. معمولا با کشیدن یک پوشش شفاف روی الوار درخت اش، ظاهر آن برای کابینت های مدرن و امروزی مناسب می گردد. بیشتر از این چوب برای ساخت کابینت های سفارشی و خاص استفاده می شود.

استفاده از چوب کاج برای کابینت آشپزخانه

کاج تنها گونه از چوب های نرم است که برای کابینت استفاده می شود و راحت تر از چوب های سخت شکل می گیرد. این چوب زرد کم رنگ، که معمولا در سقف و جزیره آشپزخانه به چشم می خورد، قابلیت لکه پذیری دار و اغلب دارای گره هایی است که آن را برای سبک های کلاسیک و روستیک بسیار مناسب می کند.

۳ ویژگی اصلی کابینت آشپزخانه چوبی

اگر برای تصمیم گیری بین انواع چوب جهت ساخت کابینت آشپزخانه خود مردد هستید، کافیست ویژگی ها و شرایط زیر را در نظر بگیرید.

رگه چوب

به طور کلی کابینت چوبی روکش دار نسبت به انواع خام آن، ظاهر نهایی زیباتری از نظر الگو و رگه های روی چوب دارند و با انواع دکوراسیون هماهنگ می شوند.

رنگ چوب

رنگ طبیعی چوب بسیار زیبا و دلنشین است و هر چوبی رنگ خاص خود را دارد که قبل از انتخاب باید به آن دقت کنید. حتی اگر به این رنگ های طبیعی علاقه ندارید، می توانید چوب مورد نظرتان را رنگ آمیزی کنید. یکی از گزینه های مناسب برای ساخت ارزان کابینت، چوب درخت توس می باشد که با ایجاد لکه های خاص رو آن، شبیه به چوب های گران قیمتی مانند افرا خواهد شد.

نحوه ساخت کابینت

این که کابینت چگونه ساخته شود نیز در استقامت و زیبایی آشپزخانه بسیار تاثیرگذار است. به کارگیری روش های مدرن مانند دستگاه برش لیزر در کیفیت نهایی کابینت بسیار موثر خواهد بود.

جایگزین های مناسب چوب برای کابینت آشپزخانه

به دلیل گران بودن چوب و تمایل به کاهش بریدن درخت ها برای محیط زیست، سعی می شود از جایگزین های مناسبی برای ساخت کابینت آشپزخانه استفاده نمود. یکی از جایگزین های پرکاربرد آن، تخته سه لا یا نوپان است که با کشیدن روکش و رنگ آمیزی مقاوم سازی می شود. جایگزین‌های دیگر آن نیز لمینت و ترموفویل است که ظاهر چوب سخت را با هزینه کمتر ارائه می دهد.

لمینت

این متریال از سه لایه اشباع شده رزین ساخته می شوند. یک لایه کاغذ، یک لایه چاپ شده و رنگی (که اغلب شبیه چوب است) و یک لایه شفاف محافظ. این لایه ها با گرما و فشار روی یکدیگر قرار می گیرند. وزن زیرلایه، کابینت های لمینت را سنگین تر از کابینت های چوبی می کند. از لمینت برای پوشش سطوح خارجی کابینت، جلو و پشت درها و برخی از سطوح داخلی استفاده می شود.

لمینت های متراکم به سختی آسیب می بینند و به سطوح عمودی مانند کانترها دوام می دهند. لمینت های کم فشار که ملامین نیز نامیده می شوند، نسبت به لمینت های مستحکم، مقاومت کمتری در برابر ضربه دارند و امکان ترک خوردن و بریدگی در آن ها وجود دارد.

تخته سه لا

یکی از متداول ترین متریال برای ساخت کابینت آشپزخانه، تخته سه لا است که با لایه هایی از ذرات چوب نازک (معروف به فلیچ) ساخته می شوند که در جهات مخالف لایه بندی شده و با چسب به هم می چسبند. تخته سه لا اغلب با روکش چوبی تزئینی پوشانده می شود تا ظاهری زیبا به کابینت آشپزخانه ببخشد. این متریال مستحکم به کارگیری آن را برای قاب کابینت، کف کشوها و ساخت قفسه ها مناسب می سازد. قیمت مناسب آن از دلایل پرکاربرد بودن تخته سه لا در ساخت کابینت آشپزخانه می باشد.

حرف آخر، انتخاب بهترین چوب برای کابینت آشپزخانه

با شناختی که از انواع چوب برای کابینت آشپزخانه پیدا کرده اید، کافی است انتظارات خود را در نظر گرفته و بهترین نوع را انتخاب نمایید. از آن جایی که در محیط آشپزخانه امکان ریختن مواد غذایی گوناگون یا برخورد اجسام نوک تیز وجود دارد، حتما کیفیت، استحکام و دوام را جز ملاک های مهم خود در ساخت کابینت آشپزخانه قرار دهید. رنگ بندی و دکوراسیون داخلی خانه نیز قطعا در انتخاب بهترین نوع چوب تاثیر می گذارد. جهت آشنایی با انواع تجهیزات مدرن برای برش انواع چوب، از مشاوران متخصص خیام لیزر کمک بگیرید و به کسب و کار خود رونق ببخشید.

 

 

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.