خط مهندسی
مجله ی آنلاین مهندسی

کاربردهای بیگ دیتا – بیگ دیتا چگونه زندگی ما را متحول می کند

0 5,281

در مقالات قبلی درباره چالش های بیگ دیتا صحبت کردیم. مسئله این است با توجه به چالش های موجود در اجرای بیگ دیتا، آیا این روش ارزش پیاده سازی دارد؟ به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله به کاربردهای بیگ دیتا و گستره کاربردهای آن بپردازیم، تا با ارزش بیگ دیتا و تأثیرگذاری آن در پیشرفت و بهبود زندگی بشر بیشتر آشنا شوید.

به طور کلی از کاربردهای بیگ دیتا می‌توان به افزایش بهره وری کسب و کارها، آگاهی بیشتر سازمان ها و جهت گیری درست بر اساس اطلاعات، ارائه خدمات بهتر به مشتری، کمک به توسعه و افزایش کیفیت محصولات و خدمات، شناسایی بازارهای کسب و کار، بودجه بندی درست برای کسب و کار، تشخیص زمان درست ورود به بازار کار، قیمت گذاری و … اشاره کرد.

از بیگ دیتا چه اطلاعاتی به دست می‌آید؟

کلان داده سه خروجی دارد. یک خروجی این است که چه چیزی در کسب و کار اتفاق افتاده است؟ خروجی دوم یک تحلیل پیشگویانه از این است که چه چیزی در آینده کسب و کار رخ می‌دهد؟ خروجی سوم این است که چه چیزی باید در کسب و کار اتفاق بیفتد. به همین دلیل است که مدیران سازمان ها به بیگ دیتا علاقه زیادی دارند، زیرا به آنها یک بینش خوب نسبت به کسب و کارشان می‌دهد. بیگ دیتا تنها برای مدیران سازمان ها کاربردی نیست. بلکه برای کارمندان و مشتریان کسب و کار نیز مفید بوده و سبب ارائه خدمات بهتر به آنها می‌شود.

کاربردهای بیگ دیتا

بیگ دیتا کاربردهای بسیاری دارد. در واقع در هر سیستمی که داده‌های گوناگون با نرخ رشد بالا و در حجم بالا وجود داشته باشد می‌توان از بیگ دیتا استفاده کرد. برای مثال می‌توان به کاربرد بیگ دیتا در زمینه‌های پزشکی و بهداشت، آموزش، حکومت و دولت ها، مسائل اجتماعی، ورزش و … اشاره کرد. در ادامه مقاله برخی از کاربردهای کلان داده را توضیح خواهیم داد.

  • بهداشت و درمان

با استفاده از کلان داده در زمینه بهداشت و درمان، می‌توان کاری کرد که خدمات بهتری را به مردم ارائه داد. کاربرد بیگ دیتا در پزشکی شناسایی روش های شخصی سازی شده برای بیماران است. همین شخصی سازی است باعث افزایش سلامت در جامعه خواهد شد و همچنین هزینه های دولت نیز در بخش بهداشت و درمان کاهش خواهد یافت.  می‌توان از سوابق بیماران به خصوص مربوط به داروهای داده محور استفاده کرد و با یک تحلیل گسترده، الگوهایی را برای کمک به دانشمندان جهت شناخت بیماری ها، درمان آنها و تولید داروهای جدید ارائه داد.

کاربرد بیگ دیتا در بهداشت و درمان

  • آموزش

بیگ دیتا در آموزش نیز می‌تواند مفید واقع شود و در شخصی سازی فرآیند یادگیری تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. این موضوع یعنی بهبود و شخصی سازی فرآیند یادگیری تا قبل از به وجود آمدن سیستم‌های یادگیری و جمع‌آوری داده های آموزشی مطرح نبود. شخصی سازی می‌تواند باعث شکوفا شدن استعداد دانش‌آموزان شود و محیط تحصیل را به یک محیط پویا تبدیل کند.

  • تولید

استفاده از بیگ دیتا در صنعت تولید می‌تواند منجر به تولید محصولات بر اساس نیاز و علاقه مشتری شود. به علاوه می‌توان با کمک این روش زمان تولید محصول را تا حد زیادی کاهش داد.  به علاوه به کمک شبیه سازی توسط داده های در دسترس می‌توان خط تولیدی بهینه طراحی کرد. حتی با کمک بیگ دیتا می‌توان ایرادات و عیوب کالا و خط تولید را قبل از طراحی و اجرا شناسایی کرده و آنها را رفع نمود.

  • خرده فروشی

شاید باورتان نشود اما در خرده فروشی نیز می‌توان از بیگ دیتا استفاده کرد. کلان داده می‌تواند در شناخت نیازهای مشتریان و ارائه روش های بهتر تبلیغاتی و بازاریابی مفید واقع شود. شرکت ها تلاش می‌کنند تا با جمع‌آوری انواع دیتا به صورت عدد، تصویر، متن و …  و با تحلیل آنها تجربه خرید مشتریان را بهبود بخشند و نیازهای آنها را برآورده کنند.

کاربرد بیگ دیتا در خرده فروشی

  • دولت

یکی از کاربردهای مهم بیگ دیتا استفاده از آن در دولت و حکومت است. دولت می‌تواند با تحلیل و تفسیر این داده های حجیم خدمات رسانی خود را به مردم بهبود بخشد. از منابع موجود در کشور به درستی استفاده کند. بودجخ بندی درستی داشته باشد. با فقر، جرم جنایت و … مبارزه کند. در زمان های بحرانی به موقع به مردم اطلاع رسانی کند. کاربرد کلان داده در حکومت بسیار گسترده است و می‌تواند در هر بخشی استفاده شود.

  • علوم اجتماعی

کلان داده در مطالعات علوم اجتماعی می‌تواند به عنوان ابزاری جدید برای بررسی رفتارها و پیچیدگی های انسان، اعم از رفتارهای فردی و اجتماعی به کار رود و باعث ایجاد پرسش های جالب و حتی یافتن الگوهایی جدید و ناشناخته در رفتار انسان شود.

  • شبکه های اجتماعی

یکی از مهمترین کاربردهای بیگ دیتا تحلیل شبکه های اجتماعی است. شناسایی چهره، تطبیق پروفایل و … مثال‌هایی از این کاربرد هستند. باید گفت شبکه های اجتماعی در ارتباط با بدنه اصلی جامعه هستند و مرتبا به روز می‌شوند. منبع و کانالی که قبل از به وجود آمدن این شبکه ها وجود نداشت و حالا می‌تواند به رایگان در اختیار شرکت ها به شرط رعایت حریم خصوصی افراد قرار بگیرد و به خصوص در علوم اجتماعی بسیار مفید واقع شود.

  • ورزش

در علوم ورزشی نیز از بیگ دیتا استفاده می‌شود. باید گفت بیشتر تیم های محبوب و معروف از کلان داده برای بهبود تیم و ورزشکاران خود استفاده می‌کنند. برای مثال آنالیزهای ویدیویی یا نصب سنسور روی بدن بازیکنان و جمعآوری اطلاعات بدنی و حرکتی آنها در حین فعالیت و … از کارهایی است که برای استفاده از بیگ دیتا در زمینه ورزش انجام می‌شود.

کاربرد بیگ دیتا در ورزش

  • خطوط هوایی

شرکت‌های هواپیمایی از اطلاعات و دیتاهای سیستم های اداری خود استفاده می‌کنند. برخی از این شرکت ها با آنالیز دیتای سیستم های داخلی و خارجی خود توانسته‌اند عواملی مانند درآمد کارمندان، فاصله‌ی پروازها، تعداد پروازها و … استهلاک سالیانه خود را تا حدود ۲۷% کاهش دهند.

  • بلایای طبیعی

می‌توان داده هایی را که سنسورها تولید می‌کنند جمع‌آوری و تحلیل کرد تا محل احتمالی زمین لرزه‌ها را پیش بینی کرد. درمورد سایر بلایای طبیعی نظیر طوفان، سیل و … نیز می‌توان اینکار را انجام داد. به علاوه با تحلیل و آنالیز رفتارهای انسان در شرایط بحرانی می‌توان به سازمان‌های امداد و نجات جهت کمک رسانی بهتر الگوهایی پیشنهاد کرد. شاید باورتان نشود ولی از بیگ دیتا میتوان برای محافظت از جان انسان‌ها و مهاجران در مناطق جنگی نیز استفاده کرد.

  • بازاریابی

امروزه مصرف‌کنندگان با دستگاه‌های هوشمند خود نظیر موبایل، تبلت و کامپیوتر به خرید می‌پردازند. پس فرصتی به وجود می‌آید تا با جمع آوری این داده‌ها، این اطلاعات را جهت بازاریابی اینترنتی استفاده کرد. برای شما مثالی می‌زنیم تا بهتر متوجه شوید. آمازون رفتار کاربران خود را با جمع‌آوری دیتای فعالیت آنها در سایت پیش‌ بینی می‌کند و با توجه به سابقه کاربر به او محصولاتی را نیز پیشنهاد می‌دهد که با توجه به تحلیل‌ها احتمال خرید آنها توسط آن کاربر خاص بالا است.

  • صنعت انرژی

از بیگ دیتا برای صرفه جویی در انرژی نیز می‌توان استفاده کرد. شرکتی به نام Xcel Energy از فناوری Smart grid در ساختمان‌ها استفاده می‌کند. با این فناوری می‌توان میزان مصرف انرژی را کنترل و بهینه‌سازی کرد. علاوه بر این این شرکت به سازمان‌ها و کمپانی‌های مختلف پیشنهاداتی را برای بهبود در ساختن ساختمان‌هایشان و استفاده انرژی به صورت درست بهینه در بخش‌های مختلف ساختمان ارائه می‌دهد. تمامی این کارها به کمک کلان داده امکان پذیر است.

  • صنعت خودرو

در صنعت ماشین‌های خودران کلان داده می‌تواند کاربرد بسیاری داشته باشد و کمک کند این خودروها هر روز باهوش‌تر و بهتر شوند. شاید خودران بودن ماشین‌ها به نظرتان ترسناک باشد اما باید بگوییم بیگ دیتا برای کنترل شرایط مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • شهرهای هوشمند

کلان داده می‌تواند در جهت بهبود جنبه‌های مختلف زندگی شهری مورد استفاده قرار بگیرد. برای مثال کنترل ترافیک، پیش بینی آب و هوا، هماهنگ سازی سیستم‌های حمل و نقل و … مورد استفاده قرار بگیرد. این اطلاعات از اینترنت جمع‌آوری شده و  در جهت تبدیل کردن شهر به شهر هوشمند قرار می‌گیرد. برای مثال اتوبوس می‌تواند از تاخیر قطار مطلع شده و مدت زمان بیشتری برای مسافران منتظر بماند.

  • یادگیری ماشین

مرز باریکی بین بیگ دیتا و هوش مصونوعی وجود دارد و این دو همیشه در کنار یکدیگر استفاده می‌شوند. یادگیری ماشین نیز از تکنیک‌هایی است که می‌تواند در جهت آنالیز بهتر داده‌ها مورد استفاده قرار گرفته و بالعکس بیگ دیتا نیز می‌تواند موجب بهبود تکنیک‌های یادگیری ماشین شود.

بیگ دیتا و یادگیری ماشین

  • بانک ها و امورمالی

استفاده از کلان داده و الگوریتم‌های آن برای تصمیم‌گیری‌های تجاری بسیار مرسوم شده است. از بیگ دیتا برای تجارت‌هایی با بسامد بالا استفاده می‌شود. می‌توان داده‌ها را از شبکه‌های اجتماعی، اخبار و وب سایت‌ها جمع‌آوری کرده و برای خرید و فروش یا سرمایه‌گذاری تصمیم‌گیری نمود.

نتیجه‌گیری

همانطور که دیدید از بیگ دیتا در بیشتر جنبه‌های زندگی انسان می‌توان استفاده کرد. کافی است که دیتا با حجم بالا، نرخ تولید بالا و تنوع در زمینه‌ای وجود داشته باشد تا بتوان به کمک بیگ دیتا آن را بهبود بخشید. اما مسئله مهم به خصوص در ایران نبود فرهنگ دیتا محور است که باعث شده نتوانیم از کاربردهای بیگ دیتا جهت بهبود زندگی انسان‌ها استفاده کنیم.

 

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.