خط مهندسی
مجله ی آنلاین مهندسی

کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

0 1,996

شاید وقتی اسم هوش مصنوعی به گوشتان می‌خورد یاد ربات‌های انسان نما و باهوش می‌افتید. چیزی شبیه به فیلم وست ورلد!  تصویری که پیش چشمان اکثر ما می‌آید درست است اما  همه‌ی علم هوش مصنوعی در این تصویر خلاصه نمی‌شود. همین حالا هوش مصنوعی از روش‌های گوناگونی بر زندگی انسان تاثیر گذاشته و آن را ساده‌تر کرده است. گوشی‌های ما، دستیارهای صوتی که روی تلفن همراه ما نصب هستند، شبکه‌های اجتماعی و … همه و همه از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند . دنیای بازاریابی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل تصمیم گرفتم مقاله‌ای درباره کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در آینده بازاریابی دیجیتال بنویسیم.

هوش مصنوعی چیست؟

برای درک بهتر ادامه مطلب، ابتدا باید درک خوبی از مفهوم هوش مصنوعی داشته باشید. به نظر شما هوش مصنوعی چیست؟ اگر کسی این سوال را از شما بپرسد چگونه جواب می‌دهید؟

هوش مصنوعی مجموعه‌ای از کدها یا ترکیبی از کد و سخت افزار است که باعث می‌شود، دستگاه دیجیتالی به مرور زمان مفاهیم مختلف را یاد بگیرد، و مانند انسان یا حتی بهتر از انسان پاسخ دهد. در برخی از مقالات گفته شده که حتی هوش مصنوعی می‌تواند مانند انسان  فکر کند. اما از نظر من این موضوع اشتباه است. دستگاه نمی‌تواند فکر کند. به همین دلیل تا امروز هوش مصنوعی بسیاری مسائل را بهتر از انسان و با درصد خطای کمتری حل کرده اما به راحتی در دام پرسش‌ها و مسائلی که نیاز به فکر و ادراک دارند افتاده است.

نقش هوش مصنوعی در آینده دیجیتال مارکتینگ

هوش مصنوعی همین حالا هم در بازاریابی دیجیتال نقش مهمی را ایفا می‌کند و بسیاری کسب و کارها از آن برای پیشرفت و موفقیت استفاده می‌کنند. این نقش قطعا در آینده بیشتر و پر رنگ‌تر می‌شود. گوگل نیز به کمک هوش مصنوعی الگوریتم‌های خود را بهبود می‌بخشد تا بهترین نتایج را برای کاربرانش فراهم کند. به طور کلی هوش مصنوعی کمک می‌کند تا کاربران در اینترنت به نتیاج مطلوبی که مد نظر دارند برسند.

کسب و کارها نیز به کمک هوش مصنوعی می‌توانند بفهمند کاربرانشان به چه چیزهایی علاقه دارند و در آن راستا فعالیت کنند.

مزایای هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

در گذشته بازاریاب‌ها علاقه‌ای به استفاده از هوش مصنوعی نداشتند. اما به مرور زمان با پیشرفت الگوریتم‌های هوش مصنوعی، گرفتن نتایج خوب و رفع ابهامات، مارکترها علاقه زیادی به استفاده از هوش مصنوعی دارند. بازاریابی کار بسیار سختی است. یک بازاریاب هرچقدر خبره و باتجربه باشد باز هم مسیر سختی را پیش رو دارد. زیرا به اقتضای زمان، مکان، مخاطب و … همه چیز تغییر می‌کند. به همین دلیل بازاریاب‌ها همیشه در حال آزمایش روش‌های مختلف هستند تا بتوانند نظر مخاطب را جذب کنند. اما هوش مصنوعی کار را بسیار راحت‌تر کرده است زیرا به بازاریاب‌ها امکان می‌دهد دید بهتری نسبت به عملکرد مخاطبانشان در اینترنت داشته باشند. در ادامه مزایای استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ را به صورت دقیقتر بررسی می‌کنیم.

تجربه کاربری بهتر

به کمک هوش مصنوعی می‌توانید تجربه کاربری بهتری برای مخاطبان خود ایجاد کنید. البته اینکه از ابتدا بخواهید یک سایت را به کمک هوش مصنوعی طراحی کنید شاید امکانپذیر نباشد زیرا به دیتا نیاز خواهید داشت. اما بعد از مدتی می‌توانید استراتژی‌های بازاریابی خود را با نتایج حاصل از الگوریتم‌های هوش مصنوعی که با آنالیز رفتار کاربران خودتان به دست امده همسو کنید. به علاوه می‌توانید با توجه به رفتار کاربر در صفحات مختلف سایت و بررسی آنها ظاهر سایت را نیز تغییر داده و کاربر پسند کنید.

کمپین‌های شخصی سازی شده

پس از مدتی نیز می‌توانید کمپین‌های شخصی سازی شده و سفارشی برای مشتریان وفادار یا هر مشتری که مد نظر دارید ایجاد کنید. در این صورت هم فروش بیشتری خواهید داشت و هم مشتریانتان را راضی نگه می‌دارید.

پیش بینی زمان‌های ترافیک بالا

خواندنی ها

برای وب سایت‌هایی که بازدید زیادی دارند، به کمک هوش مصنوعی می‌توان تشخیص دارد چه زمان‌هایی ترافیک سایت بالا خواهد بود و برای این بازه‌های زمانی تصمیم‌هایی گرفته شود تا کاربران دچار مشکل نشوند.

چت آنلاین بهتر برای پشتیبانی

به کمک هوش مصنوعی می‌توان ربات‌های چت طراحی کرد. این ربات‌ها به صورت پیشفرض به یک سری سوالات پایه‌ای که شما مشخص خواهید کرد جواب خواهند داد. حتی می‌توان ربات‌های چت را طوری طراحی کرد که همیشه در حال یادگیری باشند (یادگیری ماشین). در اینصورت هر زمانی می‌توانید خدمات پشتیبانی را ارائه دهید و رضایت مشتریان و مخاطبانتان را جلب کنید. البته چت باکس‌هایی پیشرفته‌تر و باهوشتر از تعریف ما زیاد وجود دارد. فقط سعی کردیم تعریفی ساده ارائه دهیم.

برای مثال چت باکس‌ها می‌توانند به هزار نقطه برای دریافت اطلاعات متصل شوند و پس از مدتی خودشان مسائل و مشکلات کاربر را کشف کرده و حتی ریشه مشکلات را پیدا کنند.

استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوای باکیفیت

هوش مصنوعی کمک می‌کند تا کسب و کارها بتوانند محتوای بهتری تولید کنند. زیرا هوش مصنوعی با جمع آوری داده‍های به روز و آنالیز آنها می‌تواند مشخص کند بهترین محتوای به روز که مورد نیاز مخاطبان است چیست؟ اکثر کاربران دقیقا چه چیزی می‌خواهند و بهترین عبارات کلیدی طولانی چیست؟ به علاوه پیشرفت هوش مصنوعی در الگوریتم‌های گوگل نیز باعث می‌شود روز به روز از اهمیت کلمات کلیدی کاسته و مفهوم و هدف کل محتوا در نظر گرفته شود تا کاربران به بهترین نتایج ممکن دست پیدا کنند.

فروش بیشتر

هوش مصنوعی می‌تواند مثل یک بازاریاب حرفه‌ای عمل کرده، مشتریان ایده‌آل را پیدا کند. محصولات مختلف متناسب با هر مشتری  را به آنها پیشنهاد دهد و مخاطبان را به خرید ترغیب کند. حتی هوش مصنوعی می‌تواند افراد و کسب و کارهایی در زمینه کاری شما برای همکاری پیدا کند. شاید این توضیحات برایتان نامفهوم باشد به همین دلیل در ادامه با یک مثال توضیحات خود را کامل خواهیم کرد.

فروش بیشتر با هوش مصنوعی

مثالی از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

آمازون بهترین مثال است. آمازون به کمک دیتای زیادی ( بیگ دیتا) که از عملکرد گذشته مشتریان و کاربرانش جمع می‌کند و آنالیز آنها به نتایجی مانند اینکه مشتریان به چه کالاهایی سر زدند، چه کالاهایی خریدند و …. و پیش بینی آینده مرتبط‌ترین محصولات را به کاربر پیشنهاد می‌دهد. احتمال خرید کاربر از این محصولات پیشنهادی بالاست زیرا بر اساس علائق و نیازهایی که در گذشته داشته پیشنهادات ارائه شده‌اند.

هوش مصنوعی و بازاریابی محتوایی

در مقاله بازاریابی محتوایی از آکادمی اینفوگرام ابتدا توضیح دادیم بازاریابی محتوا چیست؟ سپس کمی از تاریخچه و دلایل اهمیت استفاده از بازاریابی محتوایی صحبت کردیم. در ادامه نیز با معرفی چند ابزار و گام‌های استراتژی محتوا سعی کردیم کمک کنیم تا با مراحل چیدن استراتژی محتوا آشنا شوید و بهترین محتوا را برای مخاطبانتان تولید کنید. این مطلب شاید کلی به نظر بیاید ولی شامل نکات مهم و مقدمه‌ای برای مقالات تخصصی‌تر بعدی اینفوگرام آکادمی است. فقط توجه داشته باشید یک برنامه ثابت برای بازاریابی محتوا وجود ندارد. شما باید بعد از اجرای یک کمپین به کمک kpi بازاریابی محتوایی تاثیرگذاری کمپین خود را بسنجیید و با شناخت کاملتر از مخاطبانتان روز به روز محتوای جذابتری تولید کنید. به امید موفقیت کسب و کارتان

سخن آخر

کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ بیش از چیزی است که در این مقاله بیان شد. در این مطلب سعی کردم کاربردهای مهم را بیان کنم. به علاوه تمام سعی خود را کردم مفاهیم و مثال‌ها ساده و قابل فهم و در عین حال خلاصه باشند.

نکته مهم این است که در آینده هوش مصنوعی جزئی مهم از دیجیتال مارکتینگ و هر علم دیگری خواهد بود. از شما به عنوان یک مارکتر انتظار نمی‌رود به علم هوش مصنوعی مسلط باشید. اما با افزایش اطلاعات خود در این زمینه در آینده با تیم هوش مصنوعی کسب و کارها ارتباط بهتری برقرار کرده و موفقتر خواهید بود.

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.