خط مهندسی
مجله ی آنلاین مهندسی

برشی از کتاب قلعه حیوانات نوشته جورج اورول

0 262

ادبیات قرن بیستم در درون خود، شاهکارهای بسیاری را جای داده است. شاهکارهایی که هریک به نحوی شهرت گرفته اند و نام بسیاری از نویسندگان آن دوران را بر سر زبان ها انداخت. در این بین، جورج اورول که به عنوان یک نویسنده انگلیسی-هندی شناخته می شد، توانست با به شهرت رسیدن دو اثر خود، نامی جاودانه در ادبیات قرن بیستم به یادگار بگذارد. این نویسنده با استفاده از دو کتاب قلعه حیوانات و ۱۹۸۴، محبوبیت بسیاری را کسب کرد.

از همین رو تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به یکی از آثار مشهور او، یعنی قلعه حیوانات بپردازیم و درباره آن نکاتی را بیان کنیم. نکاتی که به شما کمک کند تا پیش از خواندن این کتاب بتوانید درباره آن پیش زمینه مناسبی را داشته باشید و فهم کتاب را برای شما ساده تر کند. با همراهی ما در ادامه این مقاله، خرید کتاب قلعه حیوانات را برای خود راحت تر کنید و بااطمینان بیشتری این خرید را انجام دهید.

قلعه حیوانات، داستانی آمیخته با سیاست

قلعه حیوانات در ظاهر، روایتی از دنیای حیواناتی است که در یک قلعه زندگی می کنند. حیواناتی که در زندگی خود با اتفاقی روبه رو می شوند و این اتفاقات به خوبی در دل داستان به تصویر کشیده شده است. اما این رمان تنها همین را روایت نمی کند! در دل این داستان چیزی بیشتر از زندگی حیوانات نهفته است. قلعه حیوانات به دنبال آن است تا در داستان خود، زندگی سیاسی آن روزگار را با استفاده از تمثیل بیان کند.

در ظاهر همه با هم برابر بوده اما در واقعیت، داستان چیز دیگری است. موضوعی که با این جمله معروف کتاب بیان می شود:”همه حیوانات با هم برابرند، اما بعضی برابر ترند.”

قلعه حیوانات و اتفاقات تاریخی قرن بیستم

زمانی که کتاب قلعه حیوانات را می خوانید، ممکن است به راحتی متوجه اتفاقات تاریخی که در دل آن نهفته است نشوید. این کتاب با استفاده از شخصیت های فرضی، داستانی از شوروی سابق را در دل جنگ جهانی دوم و حکمرانی آن بیان می کند. در واقع تمثیل های این کتاب، بیان کننده داستان هایی در باب جنگ جهانی دوم و شرایطی است که شوروی آن زمان و حاکمان آن به وجود آورده اند. برای خواندن این داستان و دریافت فهم بهتری از آن، شاید لازم باشید مقداری از تاریخچه شوروی در جنگ جهانی دوم و شکل حکمرانی این کشور در طول این جنگ بدانیدو به این وسیله می توانید مفاهیم کتاب قلعه حیوانات را بهتر متوجه شوید و با آن ارتباط بهتری را برقرار کنید.

ترجمه های فارسی کتاب قلعه حیوانات

اگر به دنبال خرید کتاب قلعه حیوانات هستید، یکی از مهم ترین کارهایی که باید بکنید، انتخاب نویسنده مناسب است. این کتاب به دلیل محبوبیتی که دارد، توسط مترجمین بسیاری برگردان فارسی شده است و هم اکنون با نشرهای مختلفی در بازار موجود است.

اولین نسخه ترجمه شده این کتاب به فارسی، توسط امیر امیرشاهی برگردان شده است. ترجمه های دیگری نیز این روزها در بازار کتاب ایران از قلعه حیوانات موجود است. مترجمینی چون حمیدرضا بلوچ، حسین ستوده، محمدرضا صامتی، احمدرضا کسایی پور، مرجان غیبی، امید خواجه محمودآبادی و عباس زارعی زحمت این ترجمه ها را کشیده اند و این کتاب را برای حضور در بازار ایران، به زبان ما برگردانده اند.

اولین ترجمه از قلعه حیوانات توسط امیر امیرشاهی

دموکراسی یا دموقراضه، قلعه حیوانات فارسی!

پس از نوشته شدن کتاب قلعه حیوانات و بیان داستانی سیاسی در دل این کتاب، نویسندگان بسیاری از جورج اورول الهام گرفتند و به نوشتن کتاب هایی در این باب پرداختند. سید مهدی شجاعی یکی از این نویسندگان بود که چیزی در حدود ۱۳ سال پیش کتاب دموکراسی یا دموقراضه را با تاثیر و الهام از کتاب قلعه حیوانات جورج اورول نوشت. این کتاب نیز داستانی سیاسی است که با استفاده از تمثیل های فراوانی پیش می رود. در دل این داستان به هیچ وجه نمی توانید چیزی سیاسی ببینید اما به طور غیرمستقیم خیلی از بخش های کتاب درست مانند قلعه حیوانات، روایتی سیاسی را بیان می کند.

بخشی از متن کتاب قلعه حیوانات

“در ماه آوریل، در مزرعه حیوانات اعلام جمهوری شد. آن ها به یک رئیس جمهور نیاز داشتند و مسلما کسی جز ناپلئون سزاوار نامزدی برای این کار نبود، پس او به رای آرا انتخاب گردید. در همان روز انتخابات، شایع شد که اسناد جدیدی درباره همکاری های اسنوبال با جونز به دست شان رسیده و مشخص شد که اسنوبال فقط نمی خواسته که در جنگ گاودانی با شکست مواجه شوند، بلکه او با حیله در طرف جونز می جنگیده و در حقیقت اسنوبال بوده که آدم ها را برای جنگ مدیریت می کرده و در حالی که شعار «زنده باد بشریت» را سر می داده، وارد جنگ شده است؛ تازه زخم های پشتش هم که تعدادی از حیوانات آن را به یاد می آوردند، جای دندان های ناپلئون بوده است.

در اواسط تابستان موزز، زاغ اهلی، پس از سال ها ناپدید شدن باز در قلعه حیوانات پیدا شد. او اصلاً تغییری نکرده بود؛ طبق معمول کار نمی کرد و درباره موضوعات قدیم مثل کوه شکلات و چیزهای دیگر صحبت می کرد. او ساعت ها بر روی تنه درختی می نشست و بال های سیاهش را بر هم می زد و با هر که به حرف هایش گوش می داد، مدتی طولانی حرف می زد.”

قلعه حیوانات، با نام دیگر مزرعه حیوانات

سخن پایانی درباره کتاب

اگر به دنبال خواندن کتابی رمان و داستانی با طعم سیاست و دنیای جنگ جهانی دوم هستید، خرید کتاب قلعه حیوانات انتخاب خوبی برای شما است. انتخابی که با استفاده از آن می توانید با دنیای حاکم بر جنگ جهانی دوم و نوع حکمرانی شوروی در آن دوران آشنا شوید. در این مقاله سعی شما را با این کتاب و جزئیاتی که قرار است در آن بخوانید، آشنا سازیم. از نویسنده معروف این کتاب، جورج اورول تا نوع نگارش او در این کتاب را مورد بررسی قرار دادیم و درباره محتوایی که در این کتاب برای مخاطبان گردآوری کرده است، سخن گفتیم. کتاب کوچک فلسفه نیز برای مطالعه پیشنهاد میشود.

 

 

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.