خط مهندسی
مجله ی آنلاین مهندسی

جدیدترین نقشه گسل های شهر تهران+ پرخطرترین مناطق و امن ترین مناطق

1 1,107

نقشه لرزه‌ای مناطق ۲۲ گانه تهران در سال ۹۷ تدوین شد. این نقشه موقعیت مکانی گسل‌های موجود در ۳۵۴ محله پایتخت را نشان می‌دهد. در رده‌بندی میزان خطرناکی گسل‌های شهر سه دسته اصلی، متوسط و فرعی روی نقشه لرزه‌ای تهران مشهود است. دقت این نقشه در حد «تشخیص میزان فاصله پلاک‌های ساختمانی واقع در هر کوچه/خیابان با پهنه‌های گسلی» ارزیابی می‌شود. نقشه گسل های تهران نشان می‌دهد که ۹ منطقه از شهر در نواحی پرخطر و ۹ منطقه در نواحی کم‌خطر قرار دارند. آیا ساکن پایتخت هستید؟ داشتن اطلاعات در این‌باره به شما کمک می‌کند تا ریسک مالی تصمیمات خود را به‌طور قابل توجهی پایین بیاورید. تصمیماتی چون: خرید خانه، انتخاب محله برای سکونت و خرید بیمه‌های ضروری از این دست هستند. پس با ما همراه باشید.

نقشه گسل های تهران

گسل‌ها، بخش‌هایی از صفحات سنگی پوسته زمین هستند که دچار شکستگی، چین‌خوردگی یا راندگی شده‌اند. در این نقاط انرژی‌های حاصل از فعل‌و‌انفعالات زمین تخلیه می‌شوند. مطابق بررسی‌های زمین‌شناسی در حوزه زمین‌لرزه، شهر تهران در دسته پرخطرترین نقاط جهان قرار دارد. این شهر علاوه‌بر جمعیت ۱۰ میلیونی به لحاظ سیاسی و اقتصادی مهم‌ترین شهر کشور است.

نقشه گسل های تهران

ازاین‌روی نقشه گسل های تهران، توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در سال ۹۷ تدوین شد. مطابق اطلاعات این نقشه ۱۷ هزار پلاک ساختمانی در حریم گسل‌های تهران قرار دارند. باید گفت؛ امکان دسترسی عمومی به جزییات این نقشه هنوز در سامانه‌های الکترونیکی مدیریت شهری پایتخت فراهم نشده‌است. در ادامه قصد داریم به بررسی کلیات آن بپردازیم.

مشخصات پهنه گسلی در نقشه گسل های تهران

پهنه گسلی در نقشه گسل های تهران با رنگ‌های مختلف و در سه دسته اصلی، متوسط و فرعی مشخص شده‌است. این گسل‌ها بر اساس پارامترهای «طول» و «شدت لرزه‌ای ناشی از فعالیت گسل» رتبه‌بندی شده‌اند. طبق این نقشه، مناطق ۱ تا ۵، ۱۳، ۱۵، ۲۰ و ۲۲ در محدوده گسل‌های اصلی و فعال قرار دارند. این مناطق پرخطرترین نواحی پایتخت هستند. همچنین پهنه گسل‌های اصلی، متوسط و فرعی به مناطق ۸ تا ۱۲، ۱۴ و ۱۶ تا ۱۸ کشیده نشده است. با اینکه این مناطق کم‌خطر هستند اما جزء بافت فرسوده شهر به حساب می‌آیند. زیرا ساختمان‌های این مناطق ویژگی‌های فرسودگی بافت شهری یعنی ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری را با هم دارند.

زلزله، یکی از نگرانی‌های بزرگ پایتخت‌نشینان است. تعداد و شدت لرزش‌های اخیر، در کنار بافت فرسوده و رعایت نکردن اصول ساخت‌وساز بر این نگرانی‌ها دامن می‌زند. ازاین‌روی به تهرانی‌های عزیز توصیه می‌شود که علاوه‌بر مقاوم‌سازی، حتما منزل خود را تحت پوشش بیمه زلزله قرار دهند.

گسل های تهران

مطابق مشخصات گفته شده در پهنه گسلی پایتخت، گسل های تهران به شرح زیر است:

·      گسل‌های اصلی: گسل مشا یا فشم، گسل شمال تهران، گسل پارچین، گسل کهریزک، گسل ری (شمالی و جنوبی)، گسل نیاوران، گسل لویزان، گسل پردیسان، گسل محمودیه.

·      گسل های متوسط: گسل تلویزیون، گسل ونک پارک، گسل داوودیه، گسل جنت‌آباد شمالی، گسل باغ فیض، گسل فرحزاد، گسل عباس‌آباد، گسل نارمک، گسل چیتگر، گسل طرشت، گسل بلوار کاج.

·      گسل‌های فرعی: گسل تخت طاووس، گسل ملاصدرا، گسل ولنجک، گسل اوین، گسل دانشگاه شهید بهشتی، گسل شهرک بوعلی، گسل انقلاب، گسل تنباکویی، گسل قیطریه.

گسل شرق تهران

گسل مشا با طول ۲۰۰ کیلومتر و گسل شمال تهران با طول ۱۰۸ کیلومتر در ناحیه شرق تهران به هم می‌رسند. از این تقاطع در برخی منابع با عنوان «گسل شرق تهران» یاد می‌شود. شدت تخریب این گسل در صورت فعال‌شدن، تصاعدی از گسل مشا و شمال تهران خواهد بود. بعد از زلزله مرداد ۱۴۰۰ کارشناسان فعال شدن گسل شرق را تایید کردند. این گسل محدوده شرقی تهران به سمت دماوند را پوشش می‌دهد.

خطرناک‌ترین و امن‌ترین نقاط شهر در هنگام زلزله

مطابق نقشه گسل های تهران، منطقه ارگ قدیم، امن‌ترین نقطه از نظر پهنه گسلی در پایتخت است. مسیرهای آن شامل: شوش، هفده شهریور، انقلاب، کارگر جنوبی، مولوی، میدان بهارستان، میدان امام خمینی، محله امیریه و جمهوری می‌شود. بازار تهران در این محدوده واقع شده است. شمال و شرق تهران به علت وجود گسل‌های تهران، مشا و شرق همه در معرض خطر هستند. این گسل‌ها مسیرهای: لشکرک، سوهانک، فرحزاد، حصارک، نیاوران، تجریش، زعفرانیه، الهیه و فرمانیه را در برمی‌گیرند و تا غرب امتداد دارند. گسل ری هم کل جنوب تهران را پوشش می‌دهد. این گسل دو شاخه شمالی و جنوبی دارد.

برای کسب اطلاعات جامع در خصوص نقشه گسل های تهران به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://bimeh.com/mag/tehran-faults-map/

حساس‌ترین ساختمان‌ها و سازه‌های کشور در کجا قرار دارند؟

از تطبیق مکان‌یابی مهم‌ترین ساختمان‌های و سازه‌های کشور در پایتخت با نقشه گسل های تهران نتایج زیر حاصل می‌شود:

·      برج میلاد در مجاورت گسل ملاصدرا

·      ساختمان مرکز اسناد ملی روی گسل سیدخندان و در مجاورت گسل داوودیه

·      ساختمان بانک مرکزی در فاصله ۲۰۰ تا ۴۰۰ متری گسل داوودیه و سیدخندان

·      پل بزرگراه صدر روی گسل قیطریه

·      ساختمان روزنامه اطلاعات در مجاورت گسل سیدخندان

·      کتابخانه ملی ایران روی طاقدیس‌های گسل داوودیه

·      ساختمان وزارت راه بین دو گسل تلویزیون باختری و عباس‌آباد

·      ساختمان بنیاد مستضعفان در مجاورت گسل تلویزیون

·      مجتمع آتی‌ساز و هتل اوین در مجاورت گسل محمودیه

·      پل پارک‌وی روی گسل محمودیه

محدوده جغرافیایی گسل‌های تهران

محدوده جغرافیای خطرناک‌ترین گسل‌های تهران به شرح زیر است:

گسل مشاء یا فشم

این گسل با طول ۲۰۰ الی ۴۰۰ کیلومتر از شاهرود تا آبیک امتداد دارد و از نوع گسل‌های فشاری است. گسل فشم زیر شاخه‌های زیادی دارد. همان‌طور که اشاره شد این گسل در بالادست سد لتیان با گسل شمال تهران تلاقی پیدا می‌کند. گسل مشا از لحاظ راستا شرقی، جنوب شرقی-غرب، شمال غربی و به لحاظ زمین‌شناختی شکل سینوسی دارد. بزرگترین قدرت زمین‌لرزه‌ای ثبت شده آن ۷.۷ در سال ۹۵۸ میلادی است. زلزله هولناک زمان قاجار که در آن ۷۵ هزار نفر کشته شدند را به فعال شدن بخش شرقی این گسل نسبت می‌دهند.

گسل شمال تهران

این گسل با طول ۷۵ الی ۱۰۸ کیلومتر بین شاخه غربی گسل فشم و شهر قرار دارد. از یک طرف به جنوب رشته کوه البرز و در طرف دیگر به شمال تهران وصل است. این گسل از شرق دره لشکرک تا شهر کرج امتداد دارد. برخی گسل شمال تهران را شاخه‌ای از گسل فشاری فشم می‌دانند.

گسل جنوب ری

این گسل دو شاخه شمالی و جنوبی دارد. شاخه شمالی آن به طول ۱۵ و شاخه جنوبی به طول ۲۸ کیلومتر است. گسل جنوب ری محله‌های عظیم‌آباد، بزرگراه ری <span “>– بهشت زهرا را پوشش می‌دهد.

مناطق جغرافیایی گسل های تهران

مدیریت خسارات مالی زلزله

ایران، یکی از پرخطرترین کشورهای دنیا از نظر زمین لرزه است. طبق نقشه گسل‌های کشور، اکثر مناطق ایران در خطر زلزله قرار دارند. ازاین روی کارشناسان توصیه می‌کنند، برای مدیریت مالی هزینه‌های این پدیده طبیعی از بیمه زلزله استفاده نمایید. بیمه زلزله در شرکت‌های بیمه به طور مستقل ارائه نمی‌شود. شما برای داشتن پوشش‌های این بیمه‌نامه باید بیمه آتش سوزی با پوشش فرعی زلزله را خریداری کنید.

بیمه دات کام کارگزاری استعلام قیمت و خرید انواع بیمه است. شما می‌توانید برای خرید بیمه زلزله که از پوشش‌های بیمه آتش سوزی است به بخش محصولات سایت بروید. مشخصات ملک خود را وارد نمایید. در کمترین زمان از معتبرترین شرکت‌های بیمه کشور قیمت بیمه‌نامه را استعلام کنید. سپس برای خرید بیمه آتش سوزی اقدام نمایید.

زلزله، کابوس بزرگ پایتخت‌نشینان است. ساکنین این شهر، سال‌هاست که با نگرانی ناشی از شدت خسارت‌ها و تلفات زمین‌لرزه احتمالی سرمی‌کنند. تا اینکه در سال ۹۷ پژوهشی برای مکان‌یابی دقیق نقشه گسل های تهران توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شد. این پژوهش دقت بالایی دارد. اما متاسفانه هنوز جزییات آن به صورت عمومی اطلاع‌رسانی نشده است. ازاین‌رو در مقاله به بیان کلیات این پژوهش بسنده کردیم.

ماخذ: سایت بیمه (https://bimeh.com)

نظرات
  1. ارش می گوید

    از یک طرف میگید گسل مشا یکی از اصلی ترین گسلهای تهرانه و شدت تخریب آن بالاست از طرف دیگه روی نقشه جز مناطق با خسارت کم گذاشتینش؟ با عقل جور در میاد به نظرتان؟بعد منطقه ۹ و ۱۰ و ۱۲ و جز خسارت بالا درصورتی که گسل اصلی زیر آنها نیست؟

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.