خط مهندسی
مجله ی آنلاین مهندسی

از سازه و خانه های سبک پیش ساخته چه میدانید؟

درباره ساختمان های پیش ساخته بیشتر بدانید.

2 13,802

تاریخچه شکل گیری خانه های پیش ساخته

گفته شده است که در ابتدا اولین خانه پیش ساخته چوبی بوده و به آن خانه قابل حمل گفته شده زیرا اولین خانه چوبی توسط مهاجران انگلیسی از انگلستان به استرالیا آورده شده.

در سال‌های ۱۹۰۲ تا ۱۹۱۰ شرکت‌های متعددی در ایالات متحده آمریکا شروع به فروش قطعات ساختمان‌های پیش‌ساخته کردند زیرا خانه‌های پیش ساخته در مقایسه با خانه‌های معمولی به نیروی کار کمتری نیاز دارد که در نتیجه قیمت نهایی محصول برای عموم مردم به صرفه تر خواهد بود.

جنگ جهانی

پس از پایان جنگ دوم جهانی بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۹ در بریتانیا بیش از ۱۵۶۰۰۰ خانه پیش ساخته ساخته شد که به‌طور موقت جایگزین خانه‌های تخریب شده در طول جنگ شد. با وجود آنکه این خانه‌ها در ابتدای امر برای اسکان موقت در نظر گرفته شده بودند، اما بسیاری از ساکنان برای سال‌ها و حتی دهه‌ها سال پس از پایان جنگ در آن‌ها باقی‌ ماندند. هنوز هم در قرن ۲۱ تعدادی از این خانه‌ها پابرجاست.

سپس در آلمان تا سال ۱۹۴۸ بیش از ۵۰۰۰ خانه پیش‌ساخته برای اعضای ارتش آمریکا ساخته شد.

کارخانه های تولید کننده سیستم های پیش ساخته در ایران برای اولین بار در سال ۱۳۸۵ راه اندازی شدند.

ساختمان پیش ساخته چیست؟

ساختمان پیش ساخته به بنایی اطلاق می گردد که مصالح آن در محیط اولیه (کارخانه) ساخته و آماده می شود و در محیط ثانویه (محل استقرار خانه) مونتاژ می گردد.

ساختمان های پیش ساخته همانند ساختمان های بتن آرمه به پروانه ساخت نیاز دارند پس میبایست با مراجعه به شهرداری منطقه و یا اداره مسکن و شهرسازی مجوز جهت اجرای پروژه دریافت نمایید.

خانه پیش ساخته

ساختمان پیش ساخته متشکل از مصالح پیش ساخته است که پس از آماده شدن این ساختمان میبایست روی سطح بتن ترازی که از هرطرف دیوار خارجی ۳۰ سانتیمتر بزرگتر است و ارتفاعی معادل ۲۵ الی ۳۰ سانتیمتر دارد مستقر گردد. در این نوع ساختمان ها به فونداسیون های عظیم همانند ساختمان های بتن آرمه نیازی نیست.

کانکس زیرمجموعه ای بسیار رایج از ساختمان های پیش ساخته است که نقشی پررنگ در اسکان شهری ایفا می کند و برای حمل و نقل ساختمان های پیش ساخته از جمله کانکس ها از کامیون، تریلی، کشتی، قطار و یا هواپیماهای باربری استفاده میگردد.

مزیت ساختمان های پیش ساخته

از جمله مزیت های ساختمان های پیش ساخته میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان تولید ساختمان های پیش ساخته، مناسب هر نوع کاربری وجود دارد.
  • نظر بر تشکیل خانه های پیش ساخته از واحدهای استاندارد مدولار، بسیار راحت و سریع برپا میگردند.
  • به دلیل داشتن ساختاری انعطاف پذیر، دربرابر زلزله و لغزش زمین مقاوم میباشند.
  • امکان ساخت ساختمان های پیش ساخته متناسب با شرایط کلیه اقلیم ها وجود دارد.
  • در زمینه عایق حرارتی و صوتی در مقایسه با ساختمان های دیگر دارای ویژگی های برتری میباشد.
  • بدون ایجاد آلودگی در محیط در مدت زمان کوتاهی برپا میگردد.
  • متناسب با بافت مدرن و تاریخی امکان طراحی و اجرای آن وجود دارد.
  • در مقابل آتش سوزی مقاوم است.
  • به دلیل دارا بودن ویژگی دمونتاژ در صورت درخواست، امکان جداسازی و نصب مجدد آن در محلی دیگر وجود دارد.

انواع ساختمان های پیش ساخته

ساختمانهای پیش ساخته به طور کلی به چندین دسته تقسیم میشوند:

ساختمان پیش ساخته بتنی

ساختمان های پیش ساخته بتنی از بتن های پیش ساخته ساخته میشوند که در طی مراحل زیر تهیه میشوند:
  • آماده سازی قالب (صفحات قالب باید صلب باشند تا در مقابل فشار جانبی بتن دچار تغییر شکل و اعوجاج  نگردند)
  • فولاد گذاری
  • بتن ریزی
  • عمل آوری

سازه پیش ساخته بتنی

نکته قابل توجه در این موارد در نظر گرفتن مسئله لنگر و پیچش می باشد که در اثر مکش به هنگام جدا سازی قطعه صورت می پذیرد که باید مد نظر قرار گیرد.

نحوه ی اجرای ساختمان پیش ساخته بتنی

ابتدا نقشه مورد نظر بر روی زمینی که قصد احداث ساختمان در آنجا را دارند کشیده می شود. سپس بر روی خطوط نقشه که روی زمین کشیده شده ریل های مخصوصی که برای جا افتادن صفحات بتنی طراحی و تولید شده اند قرار می گیرند که با بست های سفت و محکمی در زمین فرو رفته و به آن می چسبند.

در ادامه کار قطعات مستطیلی شکل بتنی که در کارخانه با طول و عرض های ثابت ساخته شده اند (طول این قطعات عموماً همان ارتفاع سقف خانه خواهد بود) یکی یکی به صورت عمودی در این ریل ها قرار می گیرند و به هم چفت می شوند.

لازم به ذکر است که برخی از این قطعات که قبلاً در نقشه ساختمان مشخص شده اند دارای برش هایی هستند که به منظور استفاده به عنوان درب ها و پنجره های خانه ایجاد شده اند.

خانه پیش ساخته بتنی

پس از آنکه قطعات خانه پیش ساخته بتنی سبک به صورت کامل در کنار هم قرار گرفتند چسب های مخصوصی از داخل و بیرون فضای خانه به قسمت هایی که این قطعه های بتنی به هم چفت شده اند زده می شود تا از ورود و خروج گرما و سرما ، حشرات ، باران و از این دست موارد جلوگیری شود.
در این مرحله و با سرپا شدن دیوار های خانه ، پنجره ها و درب های ساختمان در جای خود قرار گرفته و نصب می شوند. سپس نوبت به سقف خانه می رسد که قطعات فلزی بزرگ و مثلثی شکل در چند محل مشخص روی سقف خانه قرار می گیرند و با استفاده از بسط های تعبیه شده در محل های مخصوص خود چفت می شوند.

سپس ورقه های محکمی که عموماً از جنس های سبک مانند آلومینیوم یا فوم های محکم و غیرقابل نفوذ هستند به صورت شیروانی روی این قطعات نصب می شوند. پس از این مرحله کارهای بعدی که انجام می شود کاملاً سلیقه ای خواهد بود ، به عنوان مثال کارفرما می تواند سقف خود را با سفال تزئین کند و یا از صفحات خورشیدی برای تامین برق خانه استفاده کند. همچنین او بر حسب سلیقه خود می تواند دیوار های خانه را رنگ کند یا از کاغذ های دیواری برای زیبایی داخلی آن استفاده نماید.

مزایای ساختمان های پیش ساخته بتنی

برخی از مزایای ساختمان های پیش ساخته بتنی عبارتند از:

  • از کنترل کیفی بالاتری برخوردارند هنگام لرزاندن و عمل آوری و بارگذاری  و انجام آزمایشات.
  • از سرعت عمل آوری بالاتری برخوردارند به طوری که سرعت دستگاههای اتو کلاو در زمان عمل آوری حتی به کمتر از ۲۴ ساعت میرسد.
  • هیچ گونه محدودیتی از نظر شرایط جویی و  زمانی برای پیشبرد عملیات ندارد.
  • پس از تولید، سازه های بتنی مدتی در کارخانه باقی می مانند که باعث می شود قسمت اعظم افت بتن در کارخانه صورت پذیرد.
  • عملیات پیش تنیدگی انجام شده باعث کاهش ارتفاع تیر می شود.

انواع اتصالات در ساختمان های پیش ساخته بتنی

اتصالات بخش بسیار مهمی در خانه های پیش ساخته بتنی هستند که این اتصالات عبارتند از:

سقف بتنی

  • اتصال ستون به پی (پیچ شدن صفحه فولادی کف ستون پیش ساخته به پی ساختمان پیش ساخته بتنی و پوشش با سیمان و بتن)
  • اتصال ستون به ستون (جوش ورق فولادی به محل برخورد ۲ ستون)
  • اتصال تیر به ستون (با کمک جوش صفحات فولادی از پیش تعبیه شده روی این ۲ جزء به هم)
  • اتصال سقف به تیر (با کمک میلگرد های تعبیه شده در این اجزا)
  • اتصال سقف به سقف

ساختمان سبک LSF (ال اس اف) فولادی پیش ساخته

سازه LSF “ال اس اف”سازه ای پیش ساخته و سبک است که نقشه و طرح به سازنده داده می شود و بر اساس جزئیات سازه ای موجود در نقشه سازه مورد نظر ساخته می شود ورقها و پروفیلها و پیچ و مهره ها با داشتن استاندارد و مدارک فنی تهیه میگردند و عملیات برش و سپس سوراخکاری طبق نقشه و با دقت بالا انجام می شود و برداشت پلیسه و جوشکاری با دقت بالا صورت می پذیرد.

مقاطع فولادی سرد نورد شده

پس از تمیز کاری و ریختن گل جوش عملیات رنگ کاری صورت می پذیرد. مسئول کنترل کیفیت کارخانه نظارت می نماید و سپس به محل کار برده می شود.

سازه سبک فولادی شامل مقاطع فولادی سرد نورد شده (C.F.S : Cold Formed Steel) می باشد.

این سازه ها که از ورق گالوانیزه با عرض پروفیل متغیر (معمولا ۸۹ تا ۳۰۸ میلی متر) تولید می شوند به عنوان جایگزین سازه های فلزی یا بتنی موجود یا هر نوع هایل دیگری است که در ساختمان سازی به کار برده می شود.

نوعی دیگر از ساختمانهای پیش ساخته فلزی از پروفیلهای خم شده با گالوانیزه  استفاده میشود که در برابر پوسیدگی و زنگ زدگی مقاوم هستند  و مزیت  این سیستم سبکی آن و سرعت نصب بالا می باشد و اتصالات به صورت پرچ و گاهاً پیچی می باشد.

پیش ساخته سبک

پس از رسیدن قطعات ساخته شده به محل بر روی پی از قبل  اجرا شده سازه سوار و نصب میگردد تمام اتصالات به وسیله پیچ و مهره و پیچ های سرمته ای، بولت ها و سایر اتصالات می باشد و دیگر نیازی به جوشکاری در محل نمی باشد.

سیستم سازه ای ساختمان سبک LSF (ال اس اف) فولادی پیش ساخته

ساختمان های پیش ساخته شامل سیستم سازه ای باربر ثقلی، قابلیت ترکیب شدن با سیستم سازه ای دیگر، مانند دیوارهای بتن مسلح سازه ای را دارند و در ساختمان های کوتاه بصورت سیستم سازه ای مختلط بکار می رود.

ساختمان های پیش ساخته در کارخانه های مدرن با سیستم مدولار(سیستم پیچ و مهره ای و بدون جوش) تولید میگردند. سیستم پیچی در مقایسه با جوش دارای مقاومت و ایمنی بالایی میباشد و در آن ها خطای انسانی به حدود صفر میرسد.

سیستم مدولار از اجزای فولادی سبک تشکیل میشوند و در این سازه ها از عایق گرما و صدا در دیوارها و سقف استفاده شده است.

امکان جداسازی و انتقال اجزای فولادی سبک به مکانی دیگر وجود دارد. ولی در مونتاژ مجدد امکان استفاده دوباره از بعضی مصالح جداسازی شده وجود ندارد. حداکثر حدود ۱۰% از مصالح نیاز به نوسازی خواهند داشت.

مقاطع اجزای فولادی سبک دارای ابعاد متنوع و محدوده تغییرات ضخامتی بین ۲.۵ تا ۶/۰ میلیمتر می باشند.

اتصال LSF (قطغات فولادی سبک) به شالوده به واسطه کلاف افقی با مقطع C، شکل می گیرد.

اجزاء قائم به عنوان عضو باربر ستونی در بارهای ثقلی عمل می کند، برخی از این اعضا در دهانه مهاربندی جانبی سازه علاوه بر بار ثقلی، متحمل نیروهای ناشی از بار جانبی هم میشوند که تحت نام وادار (Stud) در سیستم معرفی شده اند.

سقف این سازه ها متشکل از تیرچه های فلزی سردنورد شده است.

تیرها و تیرچه ها عمدتاً دارای مقاطع با اشکال C و Z می باشند.

سیستم سازه ای ساختمان پیش ساخته

پوشش سقف با دال بتنی در صورت یکپارچگی لازم بین بتن و پروفیل فولادی تیرچه، می تواند به عنوان سقف مرکب فلزی طراحی شود.

عملکرد سازه ای سیستم سازه سبک LSF (ال اس اف) فولادی پیش ساخته

سقف سازه این ساختمان ها متشکل از تیرهای فلزی است که فواصل تیرچه ها با توجه به ظرفیت باربری عضو و ابعاد قطعات پوشش سقف که میتواند از نوع تخته های سیمانی ضخیم و یا دال بتن مسلح باشد، تعیین می شود.

در سازه های فولادی موجود، دهانه مهاربندی، فقط شامل دو ستون می باشد. در حالی که در قاب های سبک فولادی (.L.S.F) در یک دهانه مهاربندی بیش از دو استاد وجود دارد، در این سیستم اعضای فشاری در طول دهانه توزیع شده و اعضای قطری نیز به آنها متصل می شود، در نتیجه اعضای فشاری علاوه بر باربری ثقلی، در تحمل نیروهای جانبی باد و زلزله نیز شرکت می نماید.

اجزای قائم این سیستم تحت بارهای ثقلی، بعنوان عضو باربر فشاری عمل می کند، چنانچه اعضای فشاری در دهانه های مهاربندی شده قرار گرفته باشند علاوه بر بارهای ثقلی، نیروهای ناشی از بارهای جانبی باد و زلزله را نیز تحمل می کنند و از آنجاییکه در ارتفاع ساختمان ممتد نمی باشند، اتصال آنها به کف، سقف و یا فونداسیون حائز اهمیت می باشند که توسط بولت های فولادی با عملکرد کششی انجام می شود.

سازه پیش ساخته LSF

این اعضای قائم در این سیستم سازه ای استاد نامیده می شوند. اتصال اعضای فشاری (استادها) به کلاف عرضی (تراک) به وسیله یک عضو واسطه با مقطع ناودانی (رانر) صورت می پذیرد.

در بیشتر موارد دو نوع سقف در قاب های سبک فولادی (L.S.F) استفاده می شود:

در نوع اول از نوعی صفحه سبک از مصالحی مانند صفحات سیمانی ضخیم استفاده می شود که بیشتر در ساختمان های یک طبقه با سقف شیب دار و یا بام در مناطقی که بار برف و باد قابل ملاحظه نیست استفاده می گردد. بدین شکل که صفحات را بر روی تیرچه ها قرار داده و بال فوقانی تیرچه ها را توسط پیچ خودکار به صفحه متصل می کنند.

نوع دوم دال بتن مسلح است که می تواند به صورت پیش ساخته یا بتن ریزی درجا باشد که در حالت درجا، دال بتن مسلح از طریق یک ورق موج دار که مانند قالب عمل می کند، بر روی تیرچه ها قرار داده می شود و هیچگونه اتصالی بین دال بتن مسلح و تیرچه فلزی وجود نداشته و در واقع دال بر روی یک تکیه گاه ساده قرار می گیرد، بنابراین دال بین دو تیرچه دارای تکیه گاه ساده بوده و رفتار تیرچه ها نیز بصورت یک عضو خمشی مستقل خواهد بود.

ویژگی های سازه سبک LSF (ال اس اف) فولادی پیش ساخته

از جمله ویژگی های این سازه های سبک فولادی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبک بودن
  • امکان تولید مقاطع در زمان کوتاه
  • حمل سریع و نصب آسان

سازه فولادی سبک

برای مهار نیروی جانبی در سازه سبک LSF (ال اس اف) فولادی پیش ساخته از بادبند استفاده می شود.

مزایای سازه سبک LSF (ال اس اف) فولادی پیش ساخته

سازه های سبک LSF  فولادی پیش ساخته از مزایای زیر برخودارند:

  • مقاومت بالای قطعات نسبت به وزنشان
  • قابلیت پیش ساخته شدن و تولید انبوه قطعات
  • مقاوم بودن قطعات در برابر زنگ زدگی
  • امکان بازیافت و استفاده مجدد از مصالح استفاده شده
  • مقاومت در برابر آتش سوزی
  • سبک
  • سادگی
  • کیفیت
  • عدم تاخیر ناشی از شرایط جوی در ساخت و نصب سازه
  • حمل ونقل اقتصادی
  • نصب سریع و آسان
  • دقت بالا در اجرای جزئیات
  • عدم نیاز به قالب بندی
  • عدم وجود افت و خزش در دماهای محیطی
  • نازکی
  • کاهش مصرف فولاد
  • استفاده از ورق های با ضخامت کم (باعث کاهش بارهای مرده ساختمان و وزن اسکلت سازه حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد می شود)
  • امکان افزودن طبقات به ساختمان موجود
  • سهولت در مونتاژ و تفکیک اجزا
  • امکان مونتاژ و تفکیک (با توجه به اینکه اتصالات به صورت پیچ و پرچ است)
  • سرعت بالای اجرا
  • سرعت قابل قبول عملیات نصب در کارگاه

کاربردهای عمده سازه سبک LSF (ال اس اف) فولادی پیش ساخته

با توجه به تنوع قطعات فولادی سرد نورد شده و نیز شیوه ساخت و ساز بکار رفته در قاب های سبک فولادی (.L.S.F) این نوع ساختمان ها کاربردهای وسیعی در صنعت ساختمان سازی با کاربری های گوناگون را دارا می باشند.

مقاطع فولادی سرد نورد شده

از جمله کاربردها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خانه سازی با ارتفاع کم
  • دفاتر و ساختمان های تجاری کوچک
  • ساختمان های ورزشی و آموزشی
  •  احداث نیم طبقه در داخل بناها
  • افزایش تعداد طبقات بر روی پشت بام ساختمان های موجود (اضافه اشکوب)
  • انبوه سازی
  •  نیروی کار (اجرای ساده قاب های سبک فولادی (.L.S.F) را میتوان در چند ساعت به کارگران آموزش داد که باعث کاهش هزینه های پروژه میشود)
  • اجرا، تغییر، تعمیر و نگهدار
  • صرفه جویی در زمان
  •  بهینه کردن مصرف مصالح (وزن ساختمان های احداث شده در قاب های سبک فولادی (.L.S.F) حدوداً ۴۰% کمتر از سیستم های رایج می باشد)

ساختمان پیش ساخته PVC

در حقیقت خانه های قابل حملی هستند که با مونتاژ صفحاتی از جنس پلی وینیل کلراید یا PVC  بوجود می آیند.

PVC از مقاومت بالا در برابر فرسایش برخودار است و قیمت آن ارزان و قابلیت مونتاژ آسان در کارگاه های ساختمانی را داردو به عنوان وینیل سایدینگ (نمای بیرون ساختمان پیش ساخته)، برش پنجره‌ ها، لوله و کانال، پنجره‌های تاریک، کف و سقف سازی و پوسته کابل‌ برق نیز استفاده می شود.

خانه پیش ساخته چوبی

ساختمان پیش ساخته چوبی به دلیل ماده اولیه سبک خود ، در مقایسه با همنوعان بتنی و فلزی خود بسیار سبکتر می باشد.

از رایج ترین شالوده های مورد استفاده در ساخت ساختمان پیش ساخته چوبی می توان به شالوده گسترده یا Slab (که با توجه به سادگی و ارزانی نسبت به دیگر روش ها، رایج ترین مدل فونداسیون بوده و پس از ساختن بستری از بتن، ساختمان پیش ساخته چوبی روی آن مونتاژ می شود)

پس از بستر سازی مناسب برای ساخت یک ساختمان پیش ساخته چوبی، نوبت به نصب اسکلت چوبی و یا فلزی آن می رسد. در این مرحله احداث ساختمان پیش ساخته چوبی، ابتدا دیوار های خارجی و برخی از دیوار های داخلی که متحمل باری می شوند، بصورت مستقیم به پی بتنی سازه (با پیچ های مهاری) متصل می شوند .

خانه پیش ساخته چوبی

مزایای خانه پیش ساخته چوبی

  • مقاومت زیاد در برابر نیروی کششی (مانند زلزله)
  • آتش پذیری کمتر نسبت به فلز و بتن (آرام سوختن و ذغال شدن به جای اشتعال ناگهانی)
  • عایق حرارتی حتی در صورت عدم وجود عایق های مرسوم
  • مقاومت در برابر پدیده های طبیعی مانند زنگ زدگی در اثر رطوبت
  • زیبایی ذاتی با هزینه کم
  • زمان ساخت کم
  • دوام بالا و القای آرامشی وصف نشدنی به ساکنین خود

ساختمان پیش ساخته ساندویچ پنل

ساندویچ‌پانل، معمولا به لایه عایقی از جنس پشم شیشه، پلی استایرن یا پلی اورتان اتلاق می شود، که توسط دو لایه فلزی (معمولا ورق الوزینگ یا همان روی و آلومینیم ) احاطه شده است.

ساندویچ پانل به عنوان ماده اصلی دیوار ها و سقف بکار می رود.

ویژگی های ساختمان پیش ساخته ساندویچ پنل

از جمله ویژگی های ساختمان پیش ساخته ساندویچ پنل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عایقی مقاوم در برابر صدا و دما
  • قیمت مناسب
  • وزن سبک
  • طراحی خاص
  • ابعاد متنوع
  • ضد آب
  • ضدزنگ (مقاومت در برابر بارش برف، باران و شست و شوی )
  • نصب سریع و آسان
  • مقاومتبالا در برابر چالش های طبیعی و مواد شیمیایی

انواع ساندویچ پنل ها

به طور کلی ساندویچ پنل ها به سه دسته تقسیم میشوند:

  • ساندویچ پانل پلی یورتان (عایق صدا، دما، رطوبت با وزنی سبک)
  • ساندویچ پانل پلی استایرن (که از یونولیت به عنوان عایق آن استفاده شده و از نوع قبلی خود سبکتر و ارزان تر می باشد)
  • ساندویچ پانل پشم سنگ ( که به دلیل ویژگی ضد حریق بودن خود، مناسب برای اماکنی است که احتمال آتش سوزی در آن بیشتر باشد)

ساندویچپانل در بناهای پیش ساخته به دو صورت سقفی و دیواری کاربرد دارند.

ویژگی های دیوارهای ساندویچ پنلی یا ۳D پنل ها

  • وزن کم (باعث کاهش وزن ۲۵ درصدی و ۱۵ درصدی مصالح مورد استفاده در ساختمان می‌شوند)
  • استحکام بالا
  • توانایی کشش بالا در برابر بار سنگین
  • کاهش مصرف میلگرد، آهن‌آلات و بتن در ساختمان
  • عایق در برابر حرارت
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • مقرون به صرفه و اقتصادی
  • عایق در برابر حریق (دارای روکش‌های ضد حریق ۵/۴ میلیمتری سیمان الیاف دار که در حرارت ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد ۴ ساعت دوام دارد)
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • کاهش فضای اشغالی محیط (حداقل ۱۰ درصد در صرفه‌جویی فضا)
  • عایق صوتی
  • سرعت نصب بسیار بالا(به طوری که اکیپ سه نفره در روز ۲۰ الی ۴۰ متر مربع را قادر به نصب هستند)
  • کاهش هزینه‌های سربار ساختمان‌سازی
  • کاهش وزن ساختمان
  • مقاوم در برابر زلزله
  • ترمیم آسان دیوار آسیب دیده
  • قابل بازیافت
  • ۶۰% سبک تر از مصالح مرسوم
  • مقاوم در مقابل خوردگی، کج شد گی و ایجاد ترک
  • فرایند نصب عاری از گرد و خاک

محدودیت‌های اجرایی دیوار پیش ساخته

برای دیوارهای داخلی ساختمان باید از پانل‌هایی با ضخامت ۹۰ میلیمتر استفاده شود و در دیوارهای خارجی یا دیوارهایی که نیاز به عایق صوتی بالا دارند ضخامت ۱۲۰ میلیمتری یا پانل دو لایه مناسب است.
سیستم سازهای ساختمان پیش ساخته فولادی
حداکثر ارتفاع دیوار بدون نیاز به سازه تقویتی و کمکی در دیوارهایی با ضخامت ۶۰ میلیمتر ۳ متر، در دیوارهایی با ضخامت ۹۰ میلیمتر ۴ متر، دیوارهایی با ضخامت ۱۲۰ میلیمتر ۵ متر و حداقل طول نصب ۸ متر است، بنابراین در صورتی که نیاز به افزایش ارتفاع بیشتر و طول بیشتر باشد باید در ساختار مناسبی اجرا شود.

انواع دیگر ساختمان های پیش ساخته

آلاچیق پیش ساخته و سازه های چادری و یا سازه های پارچه ایی یا به عبارتی سازه های غشایی نوعی سازه مدرن و جدید به حساب می آید که جزئی از سازه های پیش ساخته محسوب میشوند.

امکان اجرای ساختمان پیش ساخته بالای آخرین طبقه یک ساختمان بتن آرمه

یکی از مزیت های ساختمان های پیش ساخته این است که امکان اجرای آن بالای ساختمان های بتن آرمه یک طبقه وجود دارد. ساختمان زیرین میبایست دارای یک سقف صاف و مقاوم باشد.
خانه پیش ساخته روی ساختمان بتنی
در مکان نصب سازه پیش ساخته نباید دودکش وجود داشته باشد زیرا خارج نمودن دودکش از سقف ساختمان پیش ساخته از لحاظ عایق رطوبتی و افزایش ریسک آتش سوزی مناسب نیست.

انواع روش های چینش سازه های پیش ساخته

هر بنای پیش ساخته در ابتدا قطعات آن در کارخانه ساخته و سپس به محل دائمی قرارگیری ساختمان در قالب قطعاتی قابل حمل به محل مذکور منتقل می شود و نصب میگردند.از جمله انواع چینش قطعات در محل سایت ( محل قرارگیری دائمی سازه) میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

خانه‌های مدولار (Modular Homes) نوعی از خانه‌های پیش‌شاخته هستند که قطعات آن در کارخانه ساخته شده و در محل نصب می‌گردند.

در این روش هر اتاق به صورت مکعبی در کارخانه ساخته شده و این قوطی های آماده با قرارگیری در کنار هم، بنای اصلی را شکل می دهند.

شاید تنها محدودیت این مدل را بتوان مشکلات حمل و نقل آن دانست؛ به دلیل اینکه این قطعات به صورت کامل و در ابعاد استاندارد حمل می شوند، وسایل نقلیه فراوانی وجود ندارند که بتوانند به این مجموعه را بصورت یکپارچه جابجا کنند، لذا اتاقک های مذکور با توجه به گنجایش و توانایی کامیون های حمل بار موجود و پتانسیل محل نصب طراحی می گردند .

خانه های از پیش تولید شده (Manufactured Homes)  نوعی از خانه های پیش ساخته هستند که به صورت یک سازه فلزی یکپارچه در کارخانه ساخته شده و در محل نصب می‌شود.

این نوع بناها به دلیل وجود چرخ هایی در زیر سازه ، ماهیتی موقتی داشته و در میان همنوعان خود ، نامناسب ترین گزینه برای سکنی دائمی می باشند، لذا از آن ها برای استقرار موقت کارگران در پروژه های راه و ساختمان، محل استراحت کارکنان در پروژه های بیرون شهر، مراکز نگهبانی و دفاتر غیر دائم استفاده می شود .

کانکس یا کاروان (Mobile Homes) نوعی از این دسته است که اتاقکی از پیش ساخته شده است که بر روی چرخ قرار دارد و قابل حمل است..

در خانه های پنلی (panel building)، پس از بستر سازی مناسب کف، دیوار ها به صورت از پیش آماده شده در ابعاد استاندارد وارد سایت می شوند.

در این مرحله ، هر دیواره با کمک جرثقیل در مکان مورد نظر ثابت شده و مهندسین وذکارگران ساختمانی به تنظیم و نصب هریک مبادرت می ورزند . در این عمل پازل گونه که نصب هر دیواره در گرو نصب دیواره همسایه آن می باشد، پس از اتمام کار، درب ها، پنجره ها، سینک های ظرفشویی و دستشویی، سیم کشی برق و سایر ملزومات یک ساختمان نصب می گردد.

ساختمان پیش ساخته پنلی به دلیل سهولت در حمل و نقل، نصب و هزینه های کلی بسیار محبوب و مقرون بصرفه می باشد، اما نباید از این مطلب گذشت که این بنا برای کاربری ۲۴ ساعته و دائمی مناسب نبوده و برای کاربری های اداری و تجاری مطلوب تر است.

انواع روند های اجرای ساختمان پیش ساخته

معمولا از دو روش برای اجرای سازه های پیش ساخته استفاده میشود اما بسته به نوع روند اجرایی پیمانکاران این امر ممکن است متفاوت باشد:

روش اول

بعد از اجرای سکو به ارتفاع ۶۰ سانتی متر مراحل زیر انجام میگردد:

  1. اجرای سازه ال اس اف
  2. اجرای عایق گرما و سرما با پشم سنگ دانسیته ۸۰
  3. اجرای تخته OPS از دو طرف دیوار برای عایق صوت
  4. اجرای فوم فویل دار از طرف بیرون دیواره برای ایزوله کردن (حشرات موزی) و عایق رطوبت
  5. اجرای کناف (گچ برگ) یا پوشش دیواره پی وی سی  برای نمای داخل دیواره ها
  6. اجرای نمای (فایبر سمنت برد ) پدهای سیمانی ضد آب برای نمای بیرونی ساختمان
  7. اجرای کف پوش (سرامیک – لمینت – پارکت – چوب – اپوکسی و غیره )
  8. پوشش سقف شیبدار (پشم شیشه – توری مرغی – ورق رنگی )
  9. اجرای سقف کاذب
  10. اجرای تاسیسات آب برق
  11. درب ضد سرقت
  12. پنجره دو جداره UPVC

طراحی نوع دوم در ۵۰ متر قابل اجرا بوده و طراحی نوع اول محدودیت اجرا ندارد.

روش دوم

  1. اجرای یک شاسی فولادی
  2. اجرای سازه ال اس اف
  3. اجرای عایق گرما و سرما با پشم سنگ دانسیته ۳۰
  4. اجرای تخته OPS از یک طرف دیوار برای عایق صوت
  5. اجرای کناف (گچ برگ) یا پوشش دیواره پی وی سی  برای نمای داخل دیواره ها
  6. اجرای نمای (فایبر سمنت برد ) پدهای سیمانی ضد آب برای نمای بیرونی ساختمان
  7. اجرای کف پوش (سرامیک – لمینت – پارکت – چوب – اپوکسی و غیره )
  8. پوشش سقف شیبدار (پشم شیشه ،توری مرغی ، ورق رنگی )
  9. اجرای سقف کاذب
  10. اجرای تاسیسات آب برق
  11. درب ضد سرقت
  12. پنجره دو جداره UPVC

طول عمر ساختمان های پیش ساخته

ساختمان های پیش ساخته در رده ساختمان های دارای طول عمر بالا قرار داشته و بصورت میانگین با اطمینان خاطر ۵۰ سال قابل استفاده میباشند.

طول عمر سازه پیش ساخته

عواملی مانند باد شدید، برف، باران، رطوبت و شرایط استفاده، در طول عمر ساختمان تاثیرگذار است و باید مطابق استاندارد در طول عمر سازه رسیدگی های لازم جهت نگهداری بهتر انجام پذیرد.

عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت ساخت خانه های پیش ساخته

در خانه های پیش ساخته عواملی چون کیفیت و ضخامت فولاد استفاده شده، ضخامت دیوار و کیفیت مصالح به کار رفته در پانل، عایق سقف، سری پنجره های استفاده شده در قیمت تاثیرگذار هستند.

قیمت خانه

علاوه بر این، پوشش مورد نیاز در نما جهت ایجاد عایق حرارتی قوی تر و مصالح جایگزین استفاده شده در سقف هم در قیمت ساختمان موثر هستند. از جمله عوامل تاثیر گذار دیگر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شمایل کلی خانه پیش ساخته
  • ابعاد خانه پیش ساخته
  • متراژ خانه پیش ساخته
  • امکانات خانه پیش ساخته
  • مواد اولیه برای ساخت خانه پیش ساخته
  • قابل اعتماد بودن شرکت اهمیت بسزایی دارد.
  • نحوه اجرای شرکت، پشتیبانی از جنس فروخته شده، دارای ساختار بودن و ویژگی های پرسنل شرکت اهمیت بالایی دارد.
  • ارائه خدمات پشتیبانی مستمر مهم است.
  • با کیفیت بودن مصالح و استفاده از مصالحی که دارای گواهی کیفیت هستند بسیار با اهمیت است.
  • قرارداد را با دقت بررسی نمایید.
  • پس از خدمات فروش و در مراحل تولید و مونتاژ از داشتن نیروی کاری متخصص اطمینان حاصل فرمایید.
  • پس از اتمام خانه شما به غیر از خدمات ارائه شده، هنگام برخورد با مشکل خاصی پاسخگو بودن شرکت و ارائه سریع راه حل های مورد نیاز بسیار مهم است.

علت استفاده از مصالح پیش ساخته چیست؟

به دلیل وجود بلایا و حوادث طبیعی و ضرورتهای اقتصادی، صنعت ساخت مسکن به سمت استفاده از مصالح پیش ساخته، پیش رفته است.

ساختمان های پیش ساخته بصورت ۲ طبقه قابل اجرا هستند. ساختمان های فولادی سبک تا ۳ طبقه نیز قابل اجرا است.

کدام مصالح جزء سازه پیش ساخته محسوب می شوند؟

  • سازه سبک فولادی شامل مقاطع فولادی سرد نورد شده
  • تیغه های گچی
  • مواد پلاستیکی
  • چوب
  • آلیاژ های سبک اما مستحکم
  • استاد
  • دیوارهای پیش ساخته یا ۳d پنل
  • سقف متحرک (در مکان هایی مانند استدیوم های ورزشی،استخر های خانگی،حیاط، پاسیو ها کاربرد دارد)
  • دیوار پیش ساخته بتنی
  • کانال پیش ساخته بتنی
  • کانال های هدایت آب
  • صفحات تخته گچی به عنوان پوشش رویه درونی
  • لایه عایق صوتی حرارتی دیوارهای خارجی ساختمان های پیش
  • ورق فلز
  • EPS
  • سمنت برد
  • ضد زنگ
  • دیواری ها از دو پانل متفاوت (سمنت برد، یونولیت، سمنت برد) و یا (ورق فلزی، یونولیت، ورق فلزی) که عایق های حرارتی قوی میباشند
  • ورق گالوانیزه
  •  OSB
  • ایزوگام
  • شینگل
  • پنجره و درب بالکنها دوجداره UPVC
  • در درهای داخلیHPL
  • دیوار ساندویچ پنل یا ۳D پنل
  • سقف ساندویچ پنل
  • سقف نیمه پیش‌ساخته بتن مسلح دابل تی (از یک جفت تیر T شکل تشکیل‌ شده و به صورت پیش‌ساخته در کارخانه تولید و به محل اجرای پروژه انتقال می‌یابند)

  • و…

از مصالح پیش ساخته برای ساخت چه اماکنی استفاده میشود؟

میتوان از مصالح پیش ساخته برای ساخت اماکن پیش ساخته مختلف استفاده کرد که این مکان ها به شرح زیر است:

  • دفاتر اداری و مدیریتیساختمان پیش ساخته
  • ویلا
  • اماکن فروشگاهی
  • اماکن ورزشی
  • سرویس های بهداشتی
  • مدرسه
  • نمازخانه
  • سوله
  • اماکن سرایداری و نگهبانی
  • اماکن خوابگاهی
  • اماکن فرهنگی
  • اماکن مسکونی
  • اتاق قدرت و موتور خانه
  •  انبار
  • اماکن نمایشگاهی
  • کمپ های اضطراری
  • ساختمان های موقت
  •  آزمایشگاه

مزایای سازه های پیش ساخته

  • وزن سبکتر نسبت به مواد اولیه ساختمان سازی سنتی و در نتیجه کاهش وزن کلی سازه
  • امکان تولید مقاطع در زمان کوتاه
  • حمل سریع
  • ساخت و نصب آسان و راحت و سریع با کمترین پرت مصالح (مدت زمان استاندارد تولید یک ساختمان در شرایط عادی یک هفته است. متناسب با شرایط جوی، گروه های مونتاژ در خانه های یک طبقه روزانه ۲۰ الی ۲۵ مترمربع و در خانه های دوطبقه روزانه ۱۵ الی ۲۰ متر مربع را برپا مینمایند. پس از مونتاژ و انجام عملیات های مربوطه توسط مشتری، نقاش متناسب با ابعاد ساختمان در مدت زمان کوتاهی بین ۱ الی ۳ روز نقاشی ساختمان را به پایان میرساند. با یک برنامه ریزی خوب در مدت زمان کوتاهی مانند یک ماه امکان اسکان در خانه وجود دارد)
  • صرفه جویی در انرژی
  • قیمت مناسبتر نسبت به ساختمان های رایج
  • سرعت ساخت بالا
  • قابل جابجایی
  • عایق بودن در برابر گرما و صدا
  • مقاوم تر از ساختمان های عادی در برابر زلزله (گاهاً پایداری تا ۹ ریشتر)
  • قابلیت دمونتاژ
  • مقاومت بیشتر در برابر پوسیدگی
  • بهره برداری از محصول نهایی نیز زودتر از موعد مقرر
  • حداقل خواب سرمایه و بهره برداری از سرمایه گذاری انجام شده در کوتاهترین زمان ممکن
  • فشار کمتر بر روی شالوده ساختمان
  • ساختار قوی سقف ها و دیوارها
  • هزینه نگهداری پایین در مقایسه با سایر ساختمانها
  • امکان اعمال تغییرات آسان در ساختار و نقشه داخلی بدون پرت مصالح
  • قابلیت استفاده چند باره از مصالح
  • افزایش فضای داخلی ساختمان با توجه به نازکتر بودن دیوارها

مطالعه بیشتر درباره رشته مهندسی عمران در خط مهندسی

  • عدم تولید نخاله
  • قابلیت شستشو بیرون و داخل ساختمان با مواد شوینده و حفظ جلوه نو ساختمان پس از گذشت سالها
  • سازگار با شرایط آب و هوایی
  • مکانیزه شدن ساخت بناها
  • معایب کمتر
  • نارسایی ها و درز های کمتر
  • تلفات انسانی کمتر
  • ظرافت بیشتر
  • مقرون بصرفه و هزینه ساخت کمتر
  • حمل آسان به نقاط صعب العبور مانند کویر یا بالای کوه
  • بار مرده ساختمان کمترب
  •  کاهش اندازه های شالوده و سازه و در نتیجه کاهش هزینه اجرای فونداسیون
  • نیاز به مصالح کمتر
  • کاهش مصرف انرژی به دلیل عایق بودن در برابر گرما و سرما
  • قابلیت استفاده دوباره در محلی دیگر بدون هدر روی مصالح.
  • ایجاد مزاحمت کمتر برای همسایگان در هنگام اجرا
  • امکان نصب در هر شرایط آب و هوایی
  • عدم امکان نفوذ حشرات موزی
  • نظارت کافی در هنگام اجرا
  • مقاومت در برابر باد (حدوداً سرعت وزش ۸۰ کیلومتر بر ساعت)
  • سازه ساختمان های پیش ساخته کارمد متناسب با شرایط محیطی و اقلیمی هر محل(در ساختمان های پیش ساخته امکان ایجاد تغییرات در ساختمان بدون آسیب زدن به ساختار سازه ای وجود دارد. جهت انجام تغییرات احتمالی خود از واحد خدمات پس از فروش شرکت کارمد اطلاعات کسب نمایید)

مصالح خانه پیش ساخته

امکان ساخت ساختمان های پیش ساخته در ابعاد و بزرگی دلخواه (بخصوص خانه های آماده ای که طراحی هرکدام توسط معماران و مهندسین انجام شده است هر یک دارای سطح رفاه بالا و مکان های کاربردی بوده ومورد درخواست و توجه مشتریان قرار گرفته است. متناسب با ابعاد خانه ها، از خانه هایی که دارای یک اتاق و یک سالن میباشند گرفته، تا خانه هایی که دارای ۳ اتاق و یک سالن هستند، هر یک در پلان های مختلف جهت کاربری های گوناگون تولید میگردند. شرکت کارمد با تولیدات خود از پروژه های ساختمانی پیش ساخته نیز حمایت میکند.

اگر شما هم تجربه ساخت خانه های پیش ساخته را دارید، تجربیات خود را با خط مهندسی به اشتراک بگذارید.

 

2 نظرات
  1. دنیا می گوید

    بسیار عالی بود تشکر.

  2. رضا می گوید

    عرض سلام .من قصد یک ساختمان ویلایی به متراژ صد رو در منطقه نسبتا سرد و با وزش باد در روستاهایی استان فارس رو دارم .لطفا در مورد نوع ساخت ” مصلح ” زمان ساخت و قیمت مشاره دهید .با تشکر

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.